UKE przeprowadziło badanie klientów instytucjonalnych

UKE przeprowadziło badanie klientów instytucjonalnych

Najczęściej wykorzystywaną przez polskie firmy usługą telekomunikacyjną w 2022 r. była usługa telefonii mobilnej. Drugą w kolejności pod względem użytkowania przez przedsiębiorców był internet. Usługi telefonii stacjonarnej świadczone były dla co czwartego przedsiębiorcy – wynika z badania klientów instytucjonalnych za rok 2022.

UKE przeprowadziło badanie klientów instytucjonalnych
Foto: fauxels / pexels

Reklama

Korzystanie z telefonu komórkowego w 2022 roku

Z usług telefonii ruchomej korzystało w 2022 r. 99,4% firm. Na jednego przedsiębiorcę przypadało średnio 5,5 aktywnych kart SIM. Przeciętny koszt usługi wyniósł nieco ponad 399 zł. Oprócz możliwości wykonywania połączeń głosowych, wysyłania wiadomości SMS i MMS, użytkownicy biznesowi wykorzystywali zainstalowane w smartfonach komunikatory internetowe. Zdaniem prawie 63% respondentów komunikatory internetowe mogą stanowić największą konkurencję dla połączeń głosowych, zdecydowanie mniejszą dla SMS i MMS. Najczęściej używanym komunikatorem na telefonach biznesowych był Messenger. Korzystało z niego 81,5% przedsiębiorców. Drugi z kolei to WhatsApp, z którego korzystała ponad połowa firm.

Analiza funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce oraz ocena preferencji konsumentów. 2022 rok. Badanie klientów instytucjonalnych
Foto: UKE Źródło: Analiza funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce oraz ocena preferencji konsumentów. 2022 rok. Badanie klientów instytucjonalnych

Reklama

Dla prawie 65% firm komunikatory internetowe są bardziej funkcjonalne niż komunikacja za pośrednictwem sieci komórkowej. Nadal jednak prawie 84% przedsiębiorców najczęściej wybiera usługę połączeń głosowych przez sieć komórkową. Główną zaletą komunikatorów, według firm, które najczęściej do połączeń głosowych wykorzystują komunikatory internetowe, jest darmowość aplikacji, jak również brak ponoszenia kosztów za połączenia głosowe oraz tekstowe, również międzynarodowe. Również w przypadku wysyłania wiadomości SMS i MMS firmy polskie preferowały tradycyjne usługi za pomocą sieci komórkowych.

Telefonia stacjonarna

Telefonia stacjonarna była w segmencie biznesowym dużo rzadziej wykorzystywana niż telefonia mobilna. Zaledwie 24,6% przedsiębiorców miało w 2022 r. świadczone takie usługi. Średnie koszty usług wyniosły 234,55 zł miesięcznie. Przedsiębiorcy korzystający z tradycyjnej usługi telefonicznej jako główne powody, dla których nadal użytkowali tę usługę, wymieniali przede wszystkim posiadanie jej w pakiecie z inną usługą. Część badanych uważała, że telefonia stacjonarna ułatwia funkcjonowanie firmy a numer stacjonarny zwiększa jej wiarygodność. Prawie co czwarty przedsiębiorca korzystał z tych usług z przyzwyczajenia. Prawie 58% firm użytkujących telefonię stacjonarną byłaby skłonna z niej zrezygnować na rzecz telefonii mobilnej. 18,7% przeszłoby na usługi telefonii mobilnej w przypadku podwyżki kosztów telefonii stacjonarnej, a 11,4% rozważyłoby zmianę w przypadku braku nielimitowanych minut w usłudze telefonii stacjonarnej.

Reklama

Internet w przedsiębiorstwach

Z dostępu do internetu w 2022 r.  korzystało 91,4% badanych firm. 70,7% przedsiębiorców korzystało z dostępu mobilnego w telefonie komórkowym, prawie połowa z dostępu stacjonarnego, a 43,8% z dostępu mobilnego na komputerze, laptopie czy też innym urządzeniu przenośnym. Średni miesięczny koszt korzystania z internetu był o 18,53 zł wyższy w przypadku internetu mobilnego (137,89 zł) niż w przypadku internetu stacjonarnego (119,36 zł). Internet pełni bardzo ważną rolę w funkcjonowaniu firm. Dla 36,5% przedsiębiorców jest narzędziem kluczowym, niezbędnym do prowadzenia podstawowej działalności firmy. Głównym celem posiadania dostępu do internetu przez firmy jest zdobywanie niezbędnych informacji oraz komunikacja z klientami (email, komunikatory). Dzięki dostępowi do internetu przedsiębiorcy korzystali z portali informacyjnych oraz z wewnętrznej komunikacji w firmie.

Usługi „Over the Top”

Z usług OTT w 2022 r. korzystało 68,2% badanych przedsiębiorców. Dla nieco ponad połowy ich rozwój nie miał wpływu na działanie firmy. 38,7% zauważyło poprawę komunikacji w firmach. Najczęściej wykorzystywanymi usługami OTT były usługi komunikacji internetowej typu Messenger, WhatsApp, Viber. Korzystało z nich ponad 95% firm. Co czwarty przedsiębiorca korzystał z usług aplikacyjnych takich jak nawigacja, lokalizacja, przechowywanie danych w chmurze. Jedna na pięć firm użytkowała usługi wideokonferencji (Skype, MS Teams, Zoom). Przedsiębiorcy nie są gotowi zrezygnować z tradycyjnych usług telekomunikacyjnych na rzecz OTT. Do takiej zmiany skłonnych jest zaledwie 7,6% badanych firm.

Reklama

Analiza funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce oraz ocena preferencji konsumentów. 2022 rok. Badanie klientów instytucjonalnych
Foto: UKE Źródło: Analiza funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce oraz ocena preferencji konsumentów. 2022 rok. Badanie klientów instytucjonalnych

Przetwarzanie danych w chmurze

Z pojęciem przetwarzania danych w chmurze w kontekście życia zawodowego spotkało się 56,8% firm. Z możliwości przetwarzania danych w chmurze korzysta 32,4% przedsiębiorców. Główną korzyścią chmury, zdaniem respondentów, jest bezpieczeństwo przed utratą danych, na którą wskazuje prawie 73% korzystających z rozwiązania oraz wydajność i niezawodność (64,5%). Spośród zagrożeń wynikających z przetwarzania danych w chmurze wymieniano gównie ryzyko dotyczące wycieku danych na skutek awarii (60,2%) oraz ryzyko dotyczące prywatności i bezpieczeństwa chmury w związku z niedostatecznym prawnym uregulowaniem tych kwestii (58,3%).

źródło: UKE

autor: KZ | 10.03.2023 | 19:29

tagi: Aktualności, Technologie, Biznes

Reklama

NIE PRZEGAP

NIE PRZEGAP

W tematem.pl

Reklama