Dyrektywa Omnibus batem na nieuczciwe sklepy
Z początkiem 2023 roku Polska wdrożyła unijną dyrektywę o nazwie Omnibus. Sprawdź, co się zmieniło i jakie obowiązki ciążą na sklepach i usługodawcach.
Reklama
Nowy obowiązek dla sprzedawców
1 stycznia została zaimplementowana w Polsce unijna dyrektywa Omnibus, która wymusza na sklepach informowanie o najniższych cenach danego produktu z ostatnich 30 dni, w przypadku, gdy dany produkt lub usługa są oferowane w obniżonej cenie tzn. w promocji. Dyrektywa Omnibus miała ukrócić nieuczciwe praktyki sklepów już w maju, ale Polska nie dostosowała się do unijnego prawa na czas. Rozporządzenie weszło w życie 1 stycznia 2023 r., razem z ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.
Lepsza informacja dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach - to korzyści jakie niesie ze sobą rozporządzenie min. @Waldemar_Buda dotyczące uwidaczniania cen towarów i usług.
— Ministerstwo Rozwoju i Technologii (@MRiTGOVPL) January 2, 2023
Więcej ➡️https://t.co/ZXurGoitH9. pic.twitter.com/6OdEZncozJ
Reklama
Uwidacznianie cen towarów i usług
Dyrektywa Omnibus została wdrożona w Polsce na podstawie rozporządzenia dotyczącego uwidaczniania cen towarów i usług. Jak informuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, odpowiedzialne za wdrożenie unijnej dyrektywy „Lepsza informacja dla konsumentów i łatwiejsze porównywanie cen w sklepach – to korzyści jakie niesie ze sobą rozporządzenie”.
„Świadomy konsument chce podejmować decyzje w oparciu o jasną i przejrzystą informację. Rozporządzenie wydane przez MRiT określa obowiązek uwidaczniania, obok ceny i ceny jednostkowej, również informacji o obniżonej cenie towaru lub usługi. Takie rozwiązanie ułatwieni nam wszystkim porównanie cen produktów, a tym samym dokonywanie świadomych wyborów konsumenckich” – poinformował minister Waldemar Buda.
Co mówi rozporządzenie
Zapisy rozporządzenia, w ślad za unijną dyrektywą, mówią m.in., że cenę, cenę jednostkową lub informację o obniżonej cenie uwidacznia się na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy cena, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów. Obowiązek ten może być realizowany np. poprzez informację na wywieszce, w cenniku czy postaci nadruku na towarze.
Zgodność z dyrektywą Omnibus
Są to rozwiązania, które wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161. Celem całego pakietu zmian jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów konsumenckich oraz unowocześnienie i ulepszenie niektórych instrumentów ochrony interesów konsumentów w kontekście dynamicznie postępującej cyfryzacji gospodarki.
Reklama
UOKiK będzie przyglądał się sprzedawcom
Unia Europejska uważnie przyglądała się praktykom, jakie stosowały sklepy w przypadku obniżek cen towarów. Często w ofercie pojawiały się fałszywe promocje tzn. ceny były specjalnie podnoszone, aby następnie zastosować rabat. Nowe prawo będzie chroniło kupujących przed tym procederem zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych.
Czy ukróci się nieuczciwy proceder i obnaży oszustwa sklepów? UOKiK zapowiada, że będzie przyglądał się implementacji nowych przepisów przez sklepy. Sankcje jakie grożą sprzedawcom za niestosowanie się do zapisów rozporządzenia, to grzywna w wysokości 20 tyś. zł lub kara wynosząca maksymalnie 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym.
źródło: media, gov.pl
autor: KZ | 02.01.2023
tagi: Aktualności, Biznes