Moderna zarobiła krocie na szczepionce. Firma przedstawiła wyniki finansowe
Moderna, znana firma farmaceutyczna z siedzibą w Cambridge w stanie Massachusetts, ogłosiła niespodziewany wzrost zysków za trzeci kwartał 2023 roku. Przekraczając przewidywania analityków, Moderna osiągnęła zysk netto w wysokości 13 milionów dolarów, co odpowiada 3 centom na akcję. Jest to wynik zaskakujący, biorąc pod uwagę przewidywane wcześniej przez analityków straty na poziomie 753 milionów dolarów, czyli 1,90 dolara na akcję. Niespodziewany wzrost zysków można przypisać przede wszystkim wyższej niż zakładano sprzedaży szczepionki Spikevax przeciwko COVID-19. W związku z tym, akcje Moderny w notowaniach przedsesyjnych zyskały na wartości, wzrastając o 11%.
Reklama
Wzrost sprzedaży
W trzecim kwartale sprzedaż Spikevax wzrosła o 3,5% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając poziom, który przewyższył średnie oczekiwania analityków wynoszące 1,38 miliarda dolarów. Wyższe zyski były możliwe głównie dzięki wcześniejszemu wprowadzeniu szczepionki na rynek w Stanach Zjednoczonych. W tym roku zarówno Moderna, jak i konkurencyjna firma Pfizer, która produkuje szczepionkę Comirnaty, otrzymały zatwierdzenie od Amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) o około trzy tygodnie wcześniej niż w roku 2023. Moderna zdołała w krótszym czasie dostarczyć większą ilość szczepionek do placówek zdrowia publicznego w USA, co znacząco wpłynęło na wzrost sprzedaży. Dyrektor finansowy Moderny, James Mock, w rozmowie z mediami zaznaczył, że firma była dobrze przygotowana, aby zapewnić szeroki dostęp do szczepionek przeciwko COVID-19.
Mniejsze wydatki i realizowane umowy
Poza rynkiem amerykańskim sprzedaż Spikevax była niższa niż rok wcześniej. W trzecim kwartale 2022 roku Moderna odnotowała wyższe zyski dzięki zamówieniom złożonym w 2022 roku, które zostały odroczone na kolejne miesiące. W 2023 roku podobnego efektu już nie było. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że w trzecim kwartale Moderna obniżyła wydatki aż o pięćdziesiąt procent, co wyniosło 1,93 miliarda dolarów. Mniejsza liczba niewykorzystanych mocy produkcyjnych oraz redukcja nadmiarowych zapasów przyczyniły się do znacznego obniżenia kosztów operacyjnych firmy.
Nowe szczepionki przeciwko RSV
Jednak nie wszystkie działania Moderny przyniosły oczekiwane rezultaty. Firma wprowadziła na rynek nową szczepionkę przeciwko wirusowi RSV, znaną jako mRESVIA, lecz jej sprzedaż wyniosła jedynie 10 milionów dolarów. Analitycy zakładali wyższy poziom sprzedaży, szacując wynik na około 135 milionów dolarów. Moderna tłumaczyła ten niższy wynik trudnościami związanymi z wprowadzeniem mRESVIA na rynek. Szczepionka przeciwko RSV została zatwierdzona przez FDA dopiero w maju, co spowodowało, że nie mogła konkurować na równi z innymi produktami, które już miały umowy na dostawy z kluczowymi klientami oraz placówkami zdrowotnymi. Dodatkowo, według Moderny, wielu klientów zdążyło zgromadzić wystarczające zapasy, zanim mRESVIA była gotowa do dystrybucji.
Reklama
Dywersyfikacja i prognozy firmy
Firma stara się jednak dywersyfikować swoje portfolio produktów, by uniezależnić się od spadającego popytu na szczepionki przeciwko COVID-19. W tym celu Moderna rozwija nowsze szczepionki bazujące na technologii mRNA, takie jak mRESVIA oraz eksperymentalna szczepionka skojarzona przeciwko COVID-19 i grypie. Firma planuje również wprowadzenie na rynek szczepionek nowej generacji oraz przyspieszenie rozpatrywania ich wniosków przez amerykański urząd ds. leków (FDA) za pomocą tzw. voucherów.
#Moderna posted a profit of $13 million, or 3 cents a share, for the quarter, compared to a loss of $3.6 billion a year ago. Analysts had expected a loss of $753 million, or $1.90 a share, according to #LSEG data.https://t.co/EkyvCoLloV
— Deccan Herald (@DeccanHerald) November 7, 2024
Pomimo różnorodnych wyzwań, Moderna potwierdziła swoje roczne prognozy sprzedaży na poziomie 3 do 3,5 miliarda dolarów. Analitycy z TD Cowen wyrazili pozytywną opinię na temat przyszłości firmy, twierdząc, że cele te wydają się być osiągalne, biorąc pod uwagę przewidywaną sprzedaż szczepionek COVID-19 w czwartym kwartale. Firma odnotowała, że jej udział w amerykańskim rynku szczepionek na COVID-19 spadł do 40% w trzecim kwartale 2023 roku, w porównaniu do 45% w poprzednim roku. Mimo to, około 7,5 miliona pacjentów otrzymało szczepionkę Spikevax, a według danych IQVIA, blisko 11 milionów Amerykanów przyjęło w tym czasie szczepionkę przeciwko COVID-19.
Zmiany i zapowiedź dalszych kroków
W ramach restrukturyzacji zarządzania, Moderna ogłosiła również kilka zmian na wysokich stanowiskach. Stéphane Bancel, dyrektor generalny, ustąpił ze stanowiska dyrektora handlowego. Na jej miejsce Stephen Hoge obejmie nowe obowiązki, nadzorując nie tylko sprzedaż, ale także sprawy medyczne oraz badania. W ramach dalszych zmian, Jacqueline Miller awansowała na stanowisko dyrektora medycznego, a Rose Loughlin na wiceprezesa wykonawczego ds. badań.
Reklama
Gigant farmaceutyczny dąży do uzyskania zgody na wprowadzenie na rynek nowych produktów, takich jak skojarzona szczepionka przeciwko COVID-19 i grypie oraz szczepionka przeciwko RSV dla dorosłych wysokiego ryzyka w wieku od 18 do 59 lat. Moderna zapowiedziała też opracowanie szczepionki przeciwko COVID nowej generacji. Firma wierzy, że takie posunięcia pozwolą jej na dalszy rozwój i umocnienie pozycji na rynku szczepionek, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na rynkach międzynarodowych.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: media, X
autor: KZ | 07.11.2024, 17:39
tagi: Aktualności, Biznes