Toyota chce wprowadzić akumulatory półprzewodnikowe w autach elektrycznych

Toyota chce wprowadzić akumulatory półprzewodnikowe w autach elektrycznych

Toyota chce wprowadzić akumulatory półprzewodnikowe
Foto: Austin Park / unsplash.com

Reklama

Japońska firma motoryzacyjna Toyota zmierza w kierunku produkcji akumulatorów półprzewodnikowych do przyszłych pojazdów elektrycznych (EV). Zaletą baterii ma być większe magazynowanie energii i szybsze ładowanie, otwierając nowe perspektywy dla branży samochodowej.

Czym się różnią

Warto zrozumieć różnice między bateriami półprzewodnikowymi a bateriami litowo-jonowymi, które obecnie są powszechnie stosowane w różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych. Baterie półprzewodnikowe wykorzystują cienkie warstwy stałych elektrolitów do przemieszczania jonów litu między elektrodami. Z kolei baterie litowo-jonowe korzystają z ciekłych elektrolitów. Baterie półprzewodnikowe są obecnie stosowane w mniejszych urządzeniach elektronicznych, takich jak rozruszniki serca i inteligentne zegarki, podczas gdy baterie do pojazdów elektrycznych rozwijały się wolniej pod względem masowej produkcji.

Trwałość i zasięg

Toyota twierdzi, że rozwiązała problem trwałości akumulatorów półprzewodnikowych, otwierając drogę do rozpoczęcia produkcji w latach 2027–2028. To ważny krok, ponieważ baterie półprzewodnikowe posiadają szereg korzyści w porównaniu do baterii litowo-jonowych.

Jedną z głównych korzyści baterii półprzewodnikowych jest ich potencjał zasięgu. Zdolność do dłuższego podróżowania na jednym ładowaniu sprawiła, że baterie te zostały określone mianem „Graala” w rozwoju akumulatorów oraz „pocałunkiem śmierci” dla silników spalinowych. Duża pojemność energetyczna baterii półprzewodnikowych może również przyczynić się do przyspieszenia globalnego przejścia na pojazdy elektryczne, eliminując obawy dotyczące zasięgu.

Reklama

Szybkość ładowania i bezpieczeństwo

Kolejną zaletą baterii półprzewodnikowych jest potencjał przyspieszenia procesu ładowania. Toyota prognozuje, że ich akumulatory półprzewodnikowe będą w stanie naładować się w ciągu 10 minut lub nawet szybciej. W porównaniu do obecnej infrastruktury, gdzie największa sieć ładowania Tesla Supercharger oferuje równowartość 321 km ładowania w 15 minut, jest to znaczny postęp.

Reklama

Bezpieczeństwo jest również istotnym czynnikiem. W przypadku baterii litowo-jonowych istnieje ryzyko pożaru lub wycieku chemicznego ze względu na łatwopalność i lotność elektrolitu przy wysokich temperaturach. Baterie półprzewodnikowe, ze względu na swoją konstrukcję, eliminują ten problem, co czyni je bezpieczniejszymi w użytkowaniu.

Plany i realizacja nowego kierunku

Toyota Motor ma ambitne plany dotyczące wdrożenia akumulatorów półprzewodnikowych do swoich pojazdów elektrycznych. Spodziewają się rozpoczęcia produkcji w ciągu najbliższych kilku lat. To ważny krok dla branży motoryzacyjnej, która coraz bardziej skupia się na zrównoważonych rozwiązaniach, takich jak pojazdy elektryczne. Innowacyjne technologie, takie jak akumulatory półprzewodnikowe, przynoszą rewolucję w dziedzinie transportu i energetyki. Zwiększenie pojemności i szybkości ładowania baterii sprawi, że pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Przejście na czystsze i bardziej zrównoważone formy transportu staje się coraz bardziej realne, a Toyota Motor odgrywa istotną rolę w tej przemianie.

źródło: media

autor: KZ | 13.06.2023, 11:50

tagi: Aktualności, Biznes, Technologie

NIE PRZEGAP

NIE PRZEGAP

W tematem.pl

Reklama