Toyota chce wprowadzić akumulatory półprzewodnikowe w autach elektrycznych
Reklama
Japońska firma motoryzacyjna Toyota zmierza w kierunku produkcji akumulatorów półprzewodnikowych do przyszłych pojazdów elektrycznych (EV). Zaletą baterii ma być większe magazynowanie energii i szybsze ładowanie, otwierając nowe perspektywy dla branży samochodowej.
Czym się różnią
Warto zrozumieć różnice między bateriami półprzewodnikowymi a bateriami litowo-jonowymi, które obecnie są powszechnie stosowane w różnego rodzaju urządzeniach elektronicznych. Baterie półprzewodnikowe wykorzystują cienkie warstwy stałych elektrolitów do przemieszczania jonów litu między elektrodami. Z kolei baterie litowo-jonowe korzystają z ciekłych elektrolitów. Baterie półprzewodnikowe są obecnie stosowane w mniejszych urządzeniach elektronicznych, takich jak rozruszniki serca i inteligentne zegarki, podczas gdy baterie do pojazdów elektrycznych rozwijały się wolniej pod względem masowej produkcji.
Trwałość i zasięg
Toyota twierdzi, że rozwiązała problem trwałości akumulatorów półprzewodnikowych, otwierając drogę do rozpoczęcia produkcji w latach 2027–2028. To ważny krok, ponieważ baterie półprzewodnikowe posiadają szereg korzyści w porównaniu do baterii litowo-jonowych.
Jedną z głównych korzyści baterii półprzewodnikowych jest ich potencjał zasięgu. Zdolność do dłuższego podróżowania na jednym ładowaniu sprawiła, że baterie te zostały określone mianem „Graala” w rozwoju akumulatorów oraz „pocałunkiem śmierci” dla silników spalinowych. Duża pojemność energetyczna baterii półprzewodnikowych może również przyczynić się do przyspieszenia globalnego przejścia na pojazdy elektryczne, eliminując obawy dotyczące zasięgu.
Reklama
NEWS: Toyota aims to release an EV powered by an all-solid-state battery as early as 2027.
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) June 12, 2023
I'm skeptical.https://t.co/g69TZK6mby
Szybkość ładowania i bezpieczeństwo
Kolejną zaletą baterii półprzewodnikowych jest potencjał przyspieszenia procesu ładowania. Toyota prognozuje, że ich akumulatory półprzewodnikowe będą w stanie naładować się w ciągu 10 minut lub nawet szybciej. W porównaniu do obecnej infrastruktury, gdzie największa sieć ładowania Tesla Supercharger oferuje równowartość 321 km ładowania w 15 minut, jest to znaczny postęp.
Reklama
Bezpieczeństwo jest również istotnym czynnikiem. W przypadku baterii litowo-jonowych istnieje ryzyko pożaru lub wycieku chemicznego ze względu na łatwopalność i lotność elektrolitu przy wysokich temperaturach. Baterie półprzewodnikowe, ze względu na swoją konstrukcję, eliminują ten problem, co czyni je bezpieczniejszymi w użytkowaniu.
Plany i realizacja nowego kierunku
Toyota Motor ma ambitne plany dotyczące wdrożenia akumulatorów półprzewodnikowych do swoich pojazdów elektrycznych. Spodziewają się rozpoczęcia produkcji w ciągu najbliższych kilku lat. To ważny krok dla branży motoryzacyjnej, która coraz bardziej skupia się na zrównoważonych rozwiązaniach, takich jak pojazdy elektryczne. Innowacyjne technologie, takie jak akumulatory półprzewodnikowe, przynoszą rewolucję w dziedzinie transportu i energetyki. Zwiększenie pojemności i szybkości ładowania baterii sprawi, że pojazdy elektryczne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów. Przejście na czystsze i bardziej zrównoważone formy transportu staje się coraz bardziej realne, a Toyota Motor odgrywa istotną rolę w tej przemianie.
źródło: media
autor: KZ | 13.06.2023, 11:50
tagi: Aktualności, Biznes, Technologie