Tesla wycofuje ponad 2 mln aut w USA
Amerykański producent samochodów, którego właścicielem jest Elon Musk wycofuje ponad 2 miliony pojazdów w Stanach Zjednoczonych do zainstalowania nowych zabezpieczeń w zaawansowanym systemie wspomagania kierowcy Autopilot.
Reklama
Badania dotyczące oprogramowania autopilota
Jak informuje Reuters, największe w historii wycofanie Tesli obejmowało prawie wszystkie pojazdy na amerykańskich drogach, aby zapewnić kierowcom większą uwagę podczas korzystania z systemu. W zgłoszeniu wycofania Tesli stwierdzono, że komponenty nadzorujące oprogramowanie autopilota „mogą nie wystarczyć, aby zapobiec niewłaściwemu użyciu kierowcy” i mogą zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku.
Na przestrzeni ponad dwóch lat Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) badała, czy pojazdy produkowane przez producenta samochodów elektrycznych kierowanego przez miliardera Elona Muska wystarczająco przyciągają uwagę kierowców.
Ann Carlson, administratorka NHTSA, pochwaliła Teslę za jej zgodę na wycofanie. Podczas przesłuchania w Izbie Reprezentantów USA stwierdziła: „Jedną z rzeczy, które ustaliliśmy, jest to, że kierowcy nie zawsze zwracają uwagę, gdy ten system jest włączony”.
Kilkuletnie dochodzenie
Carlson ujawniła, że w sierpniu 2021 r. agencja rozpoczęła dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa po ciągłym słyszeniu o śmiertelnych wypadkach z udziałem autopilotów. Stwierdziła: „Moja natychmiastowa odpowiedź brzmiała: „Musimy coś z tym zrobić”.
Ponadto Transport Canada poinformowało, że Tesla wezwie do serwisu 193 000 pojazdów, aby rozwiązać problem z autopilotem. Nie było od razu jasne, czy Chiny zażądają wycofania.
Autopilot Tesli ma umożliwiać samochodom automatyczne kierowanie, przyspieszanie i hamowanie na wybranym pasie ruchu, natomiast ulepszony autopilot może pomagać w zmianie pasa na autostradach, ale nie zapewnia pojazdom autonomiczności. Jednym z elementów Autopilota jest funkcja Autosteer, która utrzymuje ustawioną prędkość lub odległość i utrzymuje pojazd na wybranym pasie ruchu.
Reklama
Wycofanie aut
Tesla oświadczyła, że nie zgadza się z analizą NHTSA, ale wdroży bezprzewodową aktualizację oprogramowania, która „włączy dodatkowe elementy sterujące i alerty w stosunku do tych już istniejących w pojazdach, których dotyczy problem, aby jeszcze bardziej zachęcić kierowcę do przestrzegania swoich ciągłych obowiązków za kierownicą za każdym razem, gdy funkcja Autosteer zostanie włączona zaangażowany.
Tesla recalls nearly all vehicles sold in US to fix system that monitors drivers using Autopilot https://t.co/QlxtMysT1j
— The Associated Press (@AP) December 13, 2023
Wycofanie zostało ogłoszone przez amerykańskich senatorów Eda Markeya i Richarda Blumenthala. „jest niezwykle potrzebne, aby samochody Tesli były bezpieczniejsze, ale jest zdecydowanie spóźnione… Wzywamy NHTSA do kontynuowania dochodzeń w celu pobudzenia niezbędnych wycofań, a Teslę do zaprzestania wprowadzania kierowców w błąd i narażania opinii publicznej na w wielkim niebezpieczeństwie.”
Reklama
NHTSA stwierdziła, że dochodzenie w sprawie Autopilota będzie kontynuowane, monitorując działania naprawcze Tesli. Tesla nie odpowiedziała na pytania dotyczące globalnego zakresu wycofania ani nie podała szczegółów dotyczących nowych środków bezpieczeństwa.
NHTSA rozpoczęła dochodzenie w sprawie Autopilota w sierpniu 2021 r. po potwierdzeniu kilkunastu wypadków, w których samochody Tesli zderzały się z nieruchomymi pojazdami uprzywilejowanymi.
Wyniki badania z czerwca 2022 roku
NHTSA stwierdziła, że autopilot „może umożliwiać niewłaściwe zaangażowanie kierowcy lub kontrolę jego użytkowania, co może prowadzić do przewidywalnych nadużyć” i że początkowo sądzono, że autopilot będzie używany. Badanie skupiło się na 956 wypadkach, w których brał udział autopilot, oraz 322 wypadkach, w których brał udział autopilot.
Donald Slavik reprezentuje wiele osób pozywających Teslę w związku z wadami autopilota, prawnik reprezentujący Stany Zjednoczone, stwierdził, że niektóre jurysdykcje, takie jak Kalifornia, powodowie mogą dołączyć jako dowód wycofanie pojazdów przez NHTSA i inne naprawy wykonane przez Teslę po wypadku. Jednocześnie powodowie muszą udowodnić, że błąd wycofania spowodował konkretny wypadek.
Wszczęte postępowania od 2015
NHTSA wszczęła ponad 30 specjalnych dochodzeń w sprawie wypadków Tesli z powodu podejrzenia użycia systemów jazdy, takich jak autopilot, w wyniku których do tej pory zgłoszono 23 ofiary śmiertelne. NHTSA stwierdziła, że włączenie autopilota może zwiększyć ryzyko kolizji, ale kierowca nie ponosi odpowiedzialności i nie ma zamiaru interweniować.
Reklama
Agencja podała, że Tesla wprowadzi aktualizację w 2,03 milionach pojazdów Model S, X, 3 i Y w USA od 2012 roku. Aktualizacja oparta na sprzęcie pojazdu obejmie zwiększenie wyeksponowania alertów wizualnych, uproszczenie włączania i wyłączania funkcji Autosteer oraz dodatkowe kontrole po włączeniu funkcji Autosteer.
W środę po południu akcje Tesli pozostały bez zmian.
źródło: Reuters
autor: KZ | 14.12.2023, 12:19
tagi: Aktualności, Technologie, Biznes