Przechodzą do Bluesky w proteście? Kto jest właścicielem platformy, która zyskuje na popularności

Przechodzą do Bluesky w proteście? Kto jest właścicielem platformy, która zyskuje na popularności

Przechodzą do Bluesky w proteście? Kto jest właścicielem platformy, która zyskuje na popularności
Foto: Yohan Marion / Unsplash

„Bluesky” jest ostatnio jednym z najpopularniejszych wyszukiwanych słów na platformie X. Jest to alternatywna platforma dla X Elona Muska, a pod względem koloru i logo wygląda dość podobnie. Społeczność Bluesky szybko się rozrasta i obecnie platforma zyskuje około miliona nowych rejestracji dziennie, a w niedzielę pochwaliła się łącznym wynikiem ponad 19 mln.

Reklama

Czym jest Bluesky?

Wizualnie pasek po lewej stronie pokazuje wszystko, czego można się spodziewać – wyszukiwanie, powiadomienia, stronę główną itp. Osoby korzystające z platformy mogą publikować, komentować, udostępniać i polubić swoje ulubione rzeczy. Wygląda to podobnie, jak kiedyś wyglądał X, wcześniej znany jako Twitter.

Główną różnicą jest to, że Bluesky jest zdecentralizowany, co oznacza, że użytkownicy mogą hostować swoje dane na serwerach innych niż te należące do firmy. Oznacza to, że zamiast ograniczać się do posiadania określonego konta o nazwie Bluesky, ludzie mogą zarejestrować się przy użyciu konta, które już posiadają. Warto jednak zauważyć, że zdecydowana większość ludzi tego nie robi.

Reklama

Kto jest właścicielem Bluesky?

Jeśli myślisz, że to coś w rodzaju X, to wcale nie jesteś w błędzie. Platforma została stworzona przez byłego szefa Twittera, Jacka Dorseya , który powiedział kiedyś, że chciałby, aby Bluesky był zdecentralizowaną wersją Twittera, której właścicielem nie byłaby żadna osoba ani podmiot. Jednak, Dorsey nie jest już częścią zespołu Bluesky, po ustąpieniu z zarządu w maju 2024 roku, a we wrześniu br. całkowicie usunął swoje konto. Jest on obecnie prowadzony i w przeważającej części należy do dyrektora generalnego, Jaya Grabera, jako amerykańska korporacja pożytku publicznego.

Dlaczego platforma zyskuje na popularności?

Bluesky istnieje od 2019 roku, ale do lutego 2024 roku był dostępny wyłącznie na zaproszenie. Pozwoliło to deweloperom uporać się ze wszystkimi niedociągnięciami, aby ustabilizować aplikację przed otwarciem dla szerszej publiczności, ale napływ nowych użytkowników w listopadzie był tak znaczący, że nadal występują problemy z przestojami. Aplikacja Bluesky nadal zyskuje znaczną liczbę pobrań na całym świecie, a w czwartek była najpopularniejszą darmową aplikacją w Apple App Store w Wielkiej Brytanii.

Opuścili X w proteście

To nie przypadek, że liczba nowych użytkowników Bluesky wzrosła po sukcesie Donalda Trumpa w listopadowych wyborach prezydenckich w USA. Właściciel X, Elon Musk, był wielkim zwolennikiem Trumpa podczas jego kampanii i będzie mocno zaangażowany w jego administrację. Nieuchronnie doprowadziło to do podziału politycznego, a niektórzy ludzie opuścili X w proteście. Inni, jak na przykład gazeta Guardian, zdecydowała się zaprzestać publikowania tam postów, ponieważ nazwała X „toksyczną platformą medialną”. Niektórzy celebryci, jak na przykład Lizzo, Ben Stiller, czy Jamie Lee Curtis, ogłosili, że dołączają do konkurencyjnej platformy i ograniczają korzystanie lub, w niektórych przypadkach, całkowicie opuszczają X.

Reklama

250 milionów użytkowników każdego dnia

Jednak ten wzrost, choć znaczący, nie stanowi nawet 10% codziennych użytkowników X. Co prawda, platforma Muska nie udostępnia całkowitej liczby użytkowników, ale uważa się, że jest ona mierzona w setkach milionów. Elon Musk powiedział, że platforma ma 250 milionów użytkowników każdego dnia.

Jak Bluesky zarabia pieniądze?

Bluesky zaczęło od finansowania przez inwestorów i firmy venture capital, a zebrało w ten sposób dziesiątki milionów dolarów. Ale przy tak wielu nowych użytkownikach będzie musiało znaleźć sposób na opłacenie rachunków.

W czasach świetności Twittera, serwis zarabiał zdecydowaną większość swoich pieniędzy dzięki reklamom. Bluesky powiedział, że chce tego uniknąć. Zamiast tego zapowiedział, że będzie nadal szukał płatnych usług, takich jak płacenie za niestandardowe domeny w nazwie użytkownika. Jednak, jeśli właściciele Bluesky nadal będą unikać reklam, mogą nieuchronnie szukać innych sposobu na utrzymanie platformy. Twitter, zanim został zakupiony przez Muska w 2022 roku, osiągnął zysk tylko dwa razy w ciągu ośmiu lat obecności w obrocie publicznym.

Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.

 

źródło: BBC, X

autor: KZ | 18.11.2024, 21:40

tagi: Styl życia, Aktualności, Technologie, Biznes

NIE PRZEGAP

W tematem.pl

Reklama