Firmy żeglugowe wycofują się z Hongkongu w obliczu napięć między USA, a Chinami

Hongkong od dekad stanowił kluczowy węzeł globalnego handlu morskiego, oferując armatorom stabilne otoczenie prawne, strategiczne położenie oraz bogatą infrastrukturę finansową. Jednak w ostatnich latach status miasta jako międzynarodowego centrum żeglugowego staje pod znakiem zapytania. Coraz więcej firm żeglugowych rezygnuje z rejestracji statków pod hongkońską banderą, przenosząc swoją działalność do bardziej neutralnych lokalizacji. Przyczyną tej tendencji są narastające napięcia między Stanami Zjednoczonymi a Chinami, a także rosnąca kontrola Pekinu nad gospodarką regionu.
Reklama
Problem dla przedsiębiorców
Według źródeł z branży, część przedsiębiorstw już podjęła decyzję o przeniesieniu swoich statków do innych jurysdykcji, takich jak Singapur czy Wyspy Marshalla, a inne przygotowują plany awaryjne na wypadek dalszej eskalacji konfliktu. Sześciu dyrektorów firm żeglugowych przyznało, że ich głównym zmartwieniem jest ryzyko objęcia sankcjami przez Stany Zjednoczone lub możliwość przejęcia statków przez chińskie władze. Sytuacja ta jest wynikiem rosnącej kontroli USA nad światowym sektorem transportu morskiego, zwłaszcza w kontekście możliwego konfliktu o Tajwan.
Powodów jest więcej
Dodatkowym impulsem do opuszczenia Hongkongu przez firmy żeglugowe jest propozycja Biura Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych dotycząca nałożenia wysokich opłat portowych na chińskie przedsiębiorstwa zajmujące się żeglugą i logistyką morską. Ma to na celu ograniczenie dominacji Chin w globalnym przemyśle stoczniowym. Ponadto we wrześniu 2023 roku Waszyngton wydał ostrzeżenie dla amerykańskich firm dotyczące rosnącego ryzyka działalności w Hongkongu, co dodatkowo wpłynęło na niepewność wśród przedsiębiorców z branży morskiej.
Miasto traci na znaczeniu
Hongkong od ponad wieku pełnił funkcję centrum żeglugowego, gromadząc armatorów, brokerów, ubezpieczycieli i prawników obsługujących sektor morski. W 2022 roku sektor ten odpowiadał za 4,2% PKB miasta, a banderę Hongkongu podnosiło wiele statków handlowych. W ostatnich latach jednak ta sytuacja ulega zmianie – liczba statków zarejestrowanych w mieście spadła o ponad 8% od 2021 roku, osiągając poziom 2366 jednostek w styczniu 2024 roku. Głównymi kierunkami, do których przenoszone są statki, są Singapur oraz Wyspy Marshalla, co wynika z ich większej neutralności geopolitycznej oraz stabilniejszego otoczenia prawnego.
Reklama
Zapewnienia rządu, a rywalizacja mocarstw
Pomimo zapewnień rządu Hongkongu, że zmiany w rejestrze statków są naturalnym zjawiskiem wynikającym z czynników ekonomicznych i geopolitycznych, eksperci ostrzegają, że może to zwiastować długoterminowy odpływ firm żeglugowych z miasta. Władze Hongkongu próbują przeciwdziałać temu trendowi, oferując ulgi podatkowe i inne zachęty, jednak obawy związane z ingerencją Pekinu w sektor żeglugowy pozostają silne. Istnieją również obawy, że w razie konfliktu Chiny mogłyby wykorzystać statki handlowe pływające pod hongkońską banderą do zabezpieczenia swoich interesów wojskowych i logistycznych.
Do you agree that the logistics and maritime industries in Hong Kong are declining?
— Our Hong Kong Foundation (@ohkf_hk) March 6, 2025
In fact, as one of the world's busiest and most efficient ports, Hong Kong is ranked fourth globally in the International Shipping Centre Development Index with over 240 international container… pic.twitter.com/jqJTzqbXSo
Eksperci podkreślają, że sytuacja w Hongkongu wpisuje się w szerszy kontekst rywalizacji geopolitycznej między USA a Chinami. Pekin wzmacnia kontrolę nad gospodarką i kluczowymi sektorami, a Waszyngton stara się ograniczyć chińskie wpływy poprzez sankcje i regulacje. To powoduje, że przedsiębiorcy z branży morskiej starają się minimalizować ryzyko, wybierając neutralne lokalizacje dla swojej działalności.
Reklama
Przyszłość Hongkongu
Chociaż rejestr Hongkongu nadal uchodzi za bezpieczny i spełniający międzynarodowe standardy, zmiany regulacyjne oraz obawy o wykorzystanie floty handlowej do celów wojskowych mogą sprawić, że tendencja odpływu statków będzie się nasilać.
Some shipping firms pulling back from Hong Kong to skirt US-China risks https://t.co/ru9buTfrXw
— The Straits Times (@straits_times) March 6, 2025
Reklama
Właściciele firm żeglugowych wolą unikać sytuacji, w której mogą znaleźć się pod presją zarówno ze strony Chin, jak i Stanów Zjednoczonych. Z tego powodu Hongkong, niegdyś jeden z najważniejszych ośrodków żeglugowych na świecie, może stopniowo tracić na znaczeniu jako globalne centrum morskie.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: Agencja Reuters
autor: KZ | 06.03.2025, 10:15
tagi: Aktualności, Biznes