e-Doręczenia obowiązkowe dla przedsiębiorców. Co grozi za brak adresu do e-doręczeń?

Zbliża się ważny termin dla firm, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, bowiem od 1 kwietnia 2025 roku muszą mieć adres do e-Doręczeń. Sprawdź, czym są e-Doręczenia i kiedy masz obowiązek wdrożyć je w swojej firmie.
Reklama
Czym są e-Doręczenia
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.
Adres do e-Doręczeń twojej firmy pozostaje stały
Zakładając adres do e-Doręczeń dla swojej firmy tym samym wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.
Firmy muszą założyć adres do e-Doręczeń na stronie Biznes.gov.pl. Wymagane jest zalogowanie do konta przedsiębiorcy. Wniosek muszą podpisać elektronicznie wszystkie osoby uprawnione do reprezentacji firmy.
Przedsiębiorca, który chce wysyłać cyfrowe listy polecone nie tylko do jednostek publicznych, ale również do innych osób i podmiotów posiadających adresy do usługi e-Doręczenia, może zwrócić się do kwalifikowanych dostawców usług (KDU).
Kiedy przedsiębiorca musi mieć adres do e-Doręczeń
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
- firmy, które rejestrują działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, zakładają skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
- firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
- firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Dla firm z CEIDG od 1 października 2026
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG mają jeszcze 1,5 roku na załatwienie sprawy. Obowiązek e-Doręczeń obejmie ich od 1 października 2026 r. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy po 30 czerwca 2025 r. będą aktualizować swoje dane w CEIDG. Wówczas muszą mieć adres dla e-Doręczenia już w momencie składania wniosku o aktualizację. Ponadto firmy rejestrowane od 1 stycznia 2025 r. mają już obowiązek posiadać taki adres.
Reklama
Jak znaleźć adres do e-Doręczeń urzędu
Jeśli chcesz sprawdzić, czy podmiot, w którym załatwiasz sprawę, ma już aktywny adres do e-Doręczeń, skorzystaj z wyszukiwarki udostępnionej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Aby wyszukać podmiot, wpisz jego nazwę lub numer REGON. Możesz też przeszukiwać dane wpisując miejscowość, województwo lub adres do e-Doręczeń.
Wyszukiwarka zawiera dane podmiotów publicznych. Znajdziesz w niej między innymi ministerstwa, urzędy centralne, urzędy miast i gmin, starostwa, spółki komunalne i inne. Dane w zestawieniu są aktualizowane codziennie oprócz weekendów oraz dni wolnych od pracy.
Przedsiębiorco, czas ucieka! ⏰
— Ministerstwo Cyfryzacji (@CYFRA_GOV_PL) March 18, 2025
Od 1 kwietnia 2025 r. każda firma z KRS będzie zobowiązana do posiadania adresu do e-Doręczeń. 📬 To nowoczesne, elektroniczne rozwiązanie, które zastąpi tradycyjne listy polecone w komunikacji z urzędami.
Założenie adresu jest proste: zaloguj się… pic.twitter.com/T3Cm6Y6p6j
Jak znaleźć adres do e-Doręczeń przedsiębiorcy
Aktywny adres do e-Doręczeń jest ujawniany we wpisie przedsiębiorcy do rejestru – odpowiednio CEIDG albo KRS. Aby odnaleźć wpis do rejestru przedsiębiorców, skorzystaj z wyszukiwarki firm na Biznes.gov.pl.
Reklama
Co grozi za brak adresu do e-doręczeń?
Nieprzewidziane są sankcje, ale brak adresu może utrudnić kontakty z administracją i funkcjonowanie na rynku.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: biznes.gov.pl, X
autor: KZ | 18.03.2025, 21:35