Od 28 kwietnia nowe obowiązki dla właścicieli nieruchomości
Nowelizacja ustawy o charakterystyce energetycznej budynków od 28 kwietnia wprowadzi obowiązek sporządzania świadectw energetycznych dla każdego budynku.
Reklama
Świadectwo charakterystyki energetycznej
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do zaspokojenia potrzeb energetycznych związanych z użytkowaniem budynku lub części budynku, czyli energii na potrzeby ogrzewania i wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej, chłodzenia, a w przypadku budynków niemieszkalnych również oświetlenia. Obowiązek posiadania takiego rodzaju dokumentacji wynika z prawa europejskiego.
Jaki jest cel?
Celem wprowadzenia obowiązku sporządzania świadectw jest promowanie budownictwa efektywnego energetycznie i zwiększanie świadomości społecznej w zakresie możliwości uzyskania oszczędności energii w budynkach. Dzięki informacjom zawartym w świadectwie właściciel, najemca lub użytkownik budynku może określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym koszt utrzymania związany ze zużyciem energii. Zasady sporządzania i przekazywania świadectw charakterystyki zostały określone w ustawie z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków.
Reklama
Sporządzanie świadectw charakterystyki energetycznej nie jest nowym wymogiem. 🏠
— Ministerstwo Rozwoju i Technologii (@MRiTGOVPL) March 13, 2023
Czym jest świadectwo i kiedy trzeba go sporządzić❓
Co się zmienia od kwietnia br.❓
W komunikacie wyjaśniamy najważniejsze kwestie w tym temacie.
Zachęcamy do lektury ⬇️https://t.co/eL1yqlTonC
Wyjątek od zasady
Świadectwo charakterystyki energetycznej nie jest wymagane kiedy wykorzystujemy istniejący budynek lub lokal na własny użytek, tj. nie zamierzamy go sprzedawać lub wynajmować.
Nabywca lub najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania świadectwa.
Kiedy wymagane jest świadectwo?
- Świadectwo trzeba przekazać nabywcy lub najemcy w momencie gdy budynek, część budynku lub lokal będzie:
- zbywany na podstawie umowy sprzedaży,
- zbywany na podstawie umowy sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- wynajęty.
Oznacza to, że świadectwo sporządza się w celu przekazania go najemcy lub kupującemu, a więc przy okazji najmu lub sprzedaży budynku lub części budynku (obowiązek ten funkcjonuje w ustawie o charakterystyce energetycznej budynków od 2015 r., wcześniej (od 2009 r.) obowiązek ten funkcjonował w ustawie Prawo budowlane).
- Świadectwo należy również zamieścić w widocznym miejscu dla budynków:
- powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów,
- powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności (o ile świadectwo jest już sporządzone).
- Inwestor będzie zobowiązany załączyć świadectwo charakterystyki do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie (obowiązek wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 2023 r.). Z obowiązku tego wyłączone są domy do 70 m2 zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.
Kto zleca sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej?
- właściciel lub zarządca budynku (w przypadku sprzedaży lub najmu),
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (w przypadku zbycia tego prawa),
- inwestor (przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie).
Czy dotyczy to również tylko części budynku?
W przypadku gdy sprzedaż/najem dotyczy budynku, należy sporządzić świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, natomiast jeśli sprzedaż/najem dotyczy części budynku (lokalu), należy sporządzić świadectwo części budynku.
Reklama
Forma przekazania świadectwa
Świadectwo przekazuje się w formie papierowej, opatrzone numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osoby uprawnionej.
W wyniku nowelizacji przepisów od 28 kwietnia 2023 r., świadectwo będzie można otrzymać w formie:
papierowej – opatrzonej numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków oraz podpisem osobistym osoby uprawnionej
lub
elektronicznej – opatrzonej numerem nadanym w centralnym rejestrze oraz kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.
Adnotacja w akcie notarialnym
Fakt przekazania świadectwa, zostanie odnotowany w akcie notarialnym, natomiast w przypadku braku jego przekazania – notariusz pouczy zobowiązanego do przekazania świadectwa o karze grzywny za niewywiązanie się z tego obowiązku.
Termin ważności świadectwa
Świadectwo jest ważne przez 10 lat od dnia jego sporządzenia. Świadectwa przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy, czyli 28 kwietnia 2023 r., zachowają ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. SDokument straci ważność przed upływem tego terminu, jeżeli zostaną przeprowadzone roboty budowlano-instalacyjne, w wyniku których zmianie ulegnie charakterystyka energetyczna budynku lub części budynku (np. wymiana okien, wymiana źródła ciepła, docieplenie budynku).
Reklama
Obowiązek udzielenia informacji w ogłoszeniu
W przypadku gdy dla budynku lub części budynku zostało sporządzone świadectwo charakterystyki energetycznej, w ogłoszeniu lub reklamie dotyczących sprzedaży lub najmu budynku lub jego części należy podawać od 28 kwietnia 2023 r.:
- wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową, nieodnawialną energię pierwotną,
- udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
- jednostkową wielkość emisji CO2.
źródło: gov.pl
autor: KZ | 12.04.2023 | 18:45
tagi: Technologie, Aktualności, Biznes