Zwrot dofinansowania składek ZUS z tarczy antykryzysowej. Urzędy Pracy wzywają do zwrotu pomocy
Wezwania do zwrotu dofinasowania składek ZUS
Zbliża się okres przedawnienia udzielonej przez wojewódzkie urzędy pracy pomocy finansowej. WUPy prowadzą wzmożone działania nakierowane na weryfikację i odzyskanie pieniędzy, gdy pomoc została udzielona bezzasadnie. Problem polega na tym, że wezwania do zwrotu subwencji otrzymują również przedsiębiorcy, którzy według opinii prawników, wnioskowali o pomoc zgodnie z prawem.
Reklama
Dofinansowanie w ramach tarczy antykryzysowej
W czasie pandemii COVID-19 w ramach wprowadzonej tarczy antykryzysowej równolegle funkcjonowały różne rozwiązania mające na celu ochronę miejsc pracy. Art. 31zo ustawy przewidywał zwolnienie pracodawcy z płatności składek ZUS, natomiast na podstawie art. 15gg ustawy covidowej oferowano dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Korzystanie z obu trybów wsparcia
Skorzystanie ze świadczeń FGŚP było możliwe jedynie, jeśli pracodawca nie skorzystał z obu opcji jednocześnie. Powyższa zasada nie wykluczała jednak skorzystania z każdego z rodzajów wsparcia w różnym czasie, w odniesieniu do składek ZUS za różne miesiące, także do tych samych pracowników. W czasie pandemii wielu przedsiębiorców korzystało z obu trybów wsparcia, względem tych samych pracowników, lecz za różne okresy.
Wojewódzkie Urzędy Pracy wzywają do zwrotu dofinansowania
Wbrew przytoczonym wyżej przepisom, Wojewódzkie Urzędy Pracy wszczynają obecnie postępowania w całym kraju, żądając zwrotu dofinansowania wypłaconego z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Twierdzą, że skorzystanie z dwóch trybów dofinansowania na tych samych pracowników było niedopuszczalne.
Zwrot wsparcia z tarczy antykryzysowej
Kluczowe jest określenie co oznacza zwrot „taki sam tytuł wypłaty”, użyty w przepisach dotyczących finansowań. Według organów administracji publicznej obejmuje on ogólnie wszystkie świadczenia jednego rodzaju np. składki ZUS i wynagrodzenia we wszystkich miesiącach zatrudnienia. Sądy administracyjne uznały jednak takie rozumienie za niedopuszczalne, wskazując że powyższy zwrot dotyczy konkretnego świadczenia dla pracownika w dokładnie określonym okresie np. wynagrodzenia w maju 2020 r.
Dlatego niezgodna z prawem byłaby wyłącznie pomoc przyznana dla tych samych pracowników za te same okresy rozliczeniowe. W przeciwnym razie, jeżeli dofinansowanie objęło różne okresy, jego zwrot nie jest uzasadniony.
Reklama
Przedsiębiorcy nie mają narzędzi
Przedsiębiorcy jednak nie mają narzędzi, aby swój wniosek sprzed kilku lat poprawić, ponieważ kalkulatory i formularze, które wcześniej były udostępniane na oficjalnych stronach internetowych, zostały zarchiwizowane. Nie ma natomiast wzorów papierowych, które ręcznie mogliby wypełnić.
🔴Urzędy Pracy wzywają firmy do zwrotu pomocy udzielonej w ramach tarczy antycovidowej! Przeprowadzono tysięce kontroli. Kto otrzymuje wezwania i kiedy nastąpi przedawnienie ⁉️#ZUS #pomoc #dofinansowanie #składki #podatki #biznes 👇 (kliknij w zdjęcie)https://t.co/nevZZwk1st
— tematem.pl (@tematemPL) July 11, 2024
Firmy mają tylko 30 dni na reakcję
Obecnie urzędy pracy masowo dostają żądania zwrotu wsparcia wraz z odsetkami, a przedsiębiorcy mają tylko 30 dni na reakcję. Beneficjenci są oburzeni, że problem wyszedł dopiero teraz, a nie trzy lata temu podczas wstępnej weryfikacji pomocy.
Przedawnienie pomocy z tarczy antycovidowej
W myśl art. 120 § 1 KC bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Jeżeli wymagalność roszczenia zależy od podjęcia określonej czynności przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna się w dniu, w którym roszczenie stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony podjął czynność w najwcześniej możliwym terminie. Natomiast na mocy art. 118 KC, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. Co do zasady koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego. Należy uznać, że konieczność pomocy przyznanej przedsiębiorcy w 2021 r. przedawni się z końcem 2024 r.
Reklama
Specgrupy w ZUS
Już we wrześniu 2023 roku informowano, że firmy, które otrzymały pomoc z tarcz antykryzysowych, zwłaszcza świadczenie postojowe, mogą spodziewać się weryfikacji i decyzji ZUS nakazujących zwrot otrzymanych pieniędzy. W każdym oddziale Zakładu powstały specgrupy pracowników, którzy weryfikowały udzieloną pomoc. Wtedy okazało się, że w wielu przypadkach pomoc otrzymały firmy, które nie powinny. Problem dotyczy głównie świadczeń postojowych, o których mowa w art. 15zq ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Przeprowadzono tysiące kontroli
Według ZUS, w okresie do 31 lipca 2023 r. przeprowadzono:
- 6,2 tys. kontroli płatników składek w zakresie wniosków o świadczenia postojowe,
- 17,1 tys. kontroli płatników składek w zakresie wniosków o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek.
PFR również żąda od firm zwrotu subwencji
Polski Fundusz Rozwoju również wzywa przedsiębiorców do zwrotu subwencji przyznanych przedsiębiorcom w ramach tzw. tarcz antycovidowych. Łączna suma żądań to około 500 milionów złotych. Wezwania do zwrotu subwencji mają trafić do około 2 tys. firm, które w latach 2020 i 2021 skorzystały z dwóch tarcz PFR (1.0 i 2.0).
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.