Sztuczna inteligencja najszybciej wyprze z tych zawodów

Sztuczna inteligencja najszybciej wyprze z tych zawodów

Z roku na rok sztuczna inteligencja (AI ang. artificial intelligence) wdziera się w nasze codzienne życie coraz intensywniej, dlatego każdy z nas zadaje sobie pytanie, czy i kiedy, a przede wszystkim które zawody wykonywane przez ludzi mogą zostać przejęte przez AI.

AI coraz bliżej naszego życia, w których zawodach pojawi się najszybciej
Foto: Tara Winstead / pexels.com

Kto może czuć się zagrożony

Przykładowe zawody, które mogą być w pierwszej kolejności wyparte przez sztuczną inteligencję to takie, które opierają się na:

  • prostych zadaniach administracyjnych, takich jak wprowadzanie danych i klasyfikacja informacji,
  • prostych zadaniach produkcyjnych, takich jak montaż i pakowanie produktów,
  • prostych usługach, takich jak obsługa klienta w call center,
  • analizie danych, takich jak analiza danych finansowych i statystycznych,
  • zadaniach związanych z tłumaczeniem i przetwarzaniem języków naturalnych.

Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja jest jeszcze w powijakach i wiele zawodów, które wydają się proste dla człowieka, wciąż wymagają ludzkiego nadzoru i kreatywności. W miarę jak sztuczna inteligencja będzie się rozwijać, możliwe jest, że wpłynie ona na jeszcze szerszy wachlarz zawodów.

Zadania administracyjne

Sztuczna inteligencja może pomóc w wielu zadaniach administracyjnych poprzez automatyzację powtarzalnych i monotonnych czynności, co pozwoli na zwiększenie efektywności i produktywności. AI będzie mogła:

  • automatycznie wprowadzać dane z jednego systemu do drugiego, co pozwoli na oszczędność czasu i zmniejszenie ryzyka błędu,
  • uczyć się klasyfikować informacje, takie jak e-maile i dokumenty, co pozwoli na lepsze zarządzanie i organizację informacji,
  • automatycznie analizować duże ilości danych, co pozwoli na szybkie wyciąganie wniosków i podejmowanie decyzji,
  • być wykorzystywana do automatycznej obsługi klienta, takiej jak odpowiadanie na proste pytania i rozwiązywanie problemów.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w administracji może przynieść wiele korzyści, jednak należy pamiętać, że AI nie może zastąpić człowieka w sytuacjach takich, jak podejmowanie decyzji wymagających empatii i wiedzy eksperckiej.

Reklama

Zadania produkcyjne

AI może pomóc również w prostych zadaniach produkcyjnych. Oto kilka przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji:

  • automatyczny montaż produktów, takich jak elektroniczne urządzenia i samochody, co pozwala na zwiększenie wydajności i poprawę jakości,
  • automatyczne pakowanie produktów, co pozwala na zwiększenie wydajności i zmniejszenie ryzyka błędu.
  • automatyczna kontrola jakości produktów, co pozwala na szybkie wykrywanie i naprawianie błędów.
  • automatyczna inspekcja produktów poprzez wykrywanie wad i uszkodzeń, co pozwala na poprawę jakości i zwiększenie bezpieczeństwa produktów.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w prostych zadaniach produkcyjnych może przynieść wiele korzyści, takich jak zwiększenie wydajności, poprawa jakości i obniżenie kosztów. Jednak, AI nie może zastąpić całkowicie człowieka w niektórych sytuacjach, takich jak konieczność zmiany planu produkcji, czy rozwiązywanie problemów technicznych.

Sztuczna inteligencja najszybciej wyprze z tych zawodów
Foto: Simon Kadula / unsplash.com

Reklama

Obsługa klienta w call center

Sztuczna inteligencja znajdzie zastosowanie również w usługach, takich jak obsługa klienta w call center. Oto kilka przykładów:

  • może być wykorzystywana do automatycznego udzielania odpowiedzi na często zadawane pytania, co pozwoli na zmniejszenie obciążenia pracowników call center,
  • może być wykorzystywana do personalizacji rozmowy z klientem, co pozwoli na zwiększenie zadowolenia klienta,
  • może być wykorzystywana do analizy danych, takich jak historia rozmów z klientem, co pozwoli na lepsze zrozumienie potrzeb klienta i udzielanie bardziej skutecznych odpowiedzi,
  • może być wykorzystywana do wczesnego wykrywania potencjalnych problemów związanych z obsługą klienta i zapobiegania im, co pozwoli na optymalizację usługi.

Jednakże, AI nie zastąpi całkowicie ludzkiej obsługi w sytuacjach, takich jak trudne sytuacje z klientem, w takich przypadkach wciąż konieczna jest interwencja człowieka.

Analiza danych finansowych i statystycznych

Zawody związane z analizą danych finansowych i statystycznych mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję na kilka sposobów:

  • do automatyzacji powtarzalnych i monotonnych zadań związanych z analizą danych, co pozwoli na oszczędność czasu.
  • do tworzenia prognoz i predykcji na podstawie analizy danych finansowych i statystycznych, co pozwoli na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji biznesowych.
  • do wykrywania wzorców i tendencji w danych finansowych i statystycznych, co pozwoli na lepszą interpretację danych.
  • do wykrywania i zgłaszania niezgodności oraz anomalii w danych finansowych i statystycznych, co pozwoli na szybsze i efektywne rozwiązywanie problemów.
  • do tworzenia i wizualizacji danych, co pozwoli na łatwiejsze i szybsze zrozumienie danych.

Należy pamiętać, że AI nie zastąpi całkowicie ludzkiej analizy w sytuacjach, takich jak skomplikowane pytania czy trudne decyzje.

Reklama

Tłumaczenie i przetwarzanie języków obcych

Również w zadaniach związanych z tłumaczeniem i przetwarzaniem języków naturalnych sztuczna inteligencja może pomóc na kilka sposobów:

  • tłumaczenie tekstów i mowy z jednego języka na inny, co pozwoli na łatwiejsze i szybsze porozumiewanie się,
  • rozpoznawanie mowy i przekształcania jej w tekst, co pozwoli na łatwiejsze wprowadzanie danych do systemów informatycznych,
  • analiza uczuć w tekstach, co pozwoli na lepsze zrozumienie i interpretację nastrojów ludzi,
  • klasyfikacja tekstów na podstawie ich treści, co pozwoli na lepsze zarządzanie danymi,
  • generowanie tekstów na podstawie wzorców, co pozwoli na automatyzację monotonnych zadań związanych z tłumaczeniem i przetwarzaniem języków.

Jakość tłumaczeń automatycznych może nie być jednak tak dokładna, jak w przypadku ludzkich tłumaczy, zwłaszcza w przypadku skomplikowanych tekstów, dlatego trzeba je traktować, jako narzędzie uzupełniające.

źródło: opracowanie własne

autor: KZ | 13.07.2023, 10:53

tagi: Aktualności, Technologie, Biznes

Reklama

NIE PRZEGAP

NIE PRZEGAP

Reklama