Gwałtowny spadek sprzedaży Tesli w Europie

Gwałtowny spadek sprzedaży Tesli w Europie

Gwałtowny spadek sprzedaży Tesli w Europie
Foto: Bram Van Oost / unsplash.com

Tesla, jeden z najważniejszych graczy na rynku pojazdów elektrycznych, odnotowuje gwałtowny spadek sprzedaży w Europie. W styczniu 2025 roku sprzedaż samochodów tej marki zmniejszyła się aż o 45% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. To drastyczne obniżenie popytu na auta amerykańskiego producenta zbiega się z coraz częstszymi interwencjami Elona Muska w europejską politykę. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pokazują, że w pierwszym miesiącu roku Tesla sprzedała jedynie 9900 pojazdów, co przyczyniło się do zmniejszenia jej udziału w rynku nowych samochodów z 1,8% do zaledwie 1%.

Reklama

Polityczne aspiracje, a wyniki

Zdaniem ekspertów, spadający udział rynkowy Tesli może być wynikiem nie tylko wzrastającej konkurencji, ale również kontrowersji politycznych. Elon Musk od dawna angażuje się w debaty publiczne i wyraża swoje zdanie na temat kluczowych decyzji politycznych w Europie, co może negatywnie wpływać na postrzeganie marki. Część klientów, szczególnie w Unii Europejskiej, może być niechętna wspieraniu firmy, której lider budzi tak skrajne emocje.

Wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie

Mimo że Tesla boryka się ze spadkiem zainteresowania jej samochodami, europejski rynek pojazdów elektrycznych wciąż się rozwija. W styczniu 2025 roku sprzedaż akumulatorowych pojazdów elektrycznych wzrosła o 37% w porównaniu z poprzednim miesiącem. To pokazuje, że konsumenci coraz częściej wybierają elektryczne alternatywy, ale ich zainteresowanie przenosi się na innych producentów.

W tym samym czasie sprzedaż pojazdów z silnikami benzynowymi spadła o 20,5%, a samochodów z silnikami wysokoprężnymi aż o 26,5%. To wyraźny sygnał, że transformacja motoryzacyjna postępuje, ale Tesla nie jest już jedynym dominującym graczem w tym segmencie.

Rosnąca konkurencja z Chin

Jednym z głównych beneficjentów zmieniającego się rynku jest chiński gigant motoryzacyjny SAIC Motor. Ta państwowa spółka, która intensywnie rozwija swoją obecność w Unii Europejskiej, odnotowała wzrost sprzedaży na Starym Kontynencie o 37%, sprzedając w styczniu 23 000 pojazdów. Jest to jeden z największych wzrostów wśród dużych producentów samochodów.

Reklama

Rosnąca popularność chińskich marek wynika przede wszystkim z konkurencyjnych cen, nowoczesnych technologii oraz strategicznych partnerstw, takich jak współpraca SAIC z niemieckim Audi na rynku chińskim. Przystępniejsze cenowo i innowacyjne modele aut z Chin zaczynają coraz mocniej zagrażać pozycji Tesli w Europie.

Zmieniające się preferencje konsumentów

Europejscy konsumenci, którzy jeszcze kilka lat temu uznawali Teslę za bezkonkurencyjnego lidera w dziedzinie elektromobilności, obecnie mają znacznie więcej opcji do wyboru. Rozwój technologii w pojazdach elektrycznych sprawił, że inne marki oferują podobne lub nawet lepsze rozwiązania w bardziej atrakcyjnych cenach.

Kolejnym kluczowym aspektem są rosnące wymagania dotyczące infrastruktury ładowania. Tesla, mimo że posiada jedną z największych sieci stacji ładowania, musi rywalizować z europejskimi i azjatyckimi producentami, którzy nawiązują strategiczne współprace z operatorami infrastruktury energetycznej w Europie. W rezultacie, konsumenci nie są już tak uzależnieni od ekosystemu Tesli i chętniej sięgają po pojazdy konkurencyjnych marek.

Ogólna sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Europie

Styczeń 2025 roku przyniósł również spadek całkowitej liczby rejestracji nowych pojazdów na kontynencie. Liczba ta zmniejszyła się o 2,1%, osiągając poziom 995 271 rejestracji. Spowolnienie w sektorze motoryzacyjnym dotyka wszystkich producentów, jednak to Tesla doświadczyła jednego z największych spadków.

Reklama

Zmiany te mogą wynikać z kilku czynników, w tym rosnących kosztów życia w Europie, zmieniających się regulacji dotyczących emisji oraz narastającej konkurencji w segmencie pojazdów elektrycznych. Dodatkowo, klienci coraz częściej kierują się nie tylko technologią i osiągami, ale także czynnikami politycznymi oraz strategią cenową producentów.

Konkurencja nie śpi

Tesla, która jeszcze niedawno była symbolem rewolucji elektrycznej w motoryzacji, zaczyna tracić swoją dominującą pozycję na europejskim rynku. Spadek sprzedaży o 45% w styczniu 2025 roku oraz malejący udział w rynku świadczą o rosnącej konkurencji i zmieniających się preferencjach klientów. Coraz większy udział w rynku zdobywają chińscy producenci, tacy jak SAIC Motor, a europejscy konsumenci coraz chętniej wybierają alternatywy dla amerykańskiej marki.

Reklama

Jeżeli Tesla nie wprowadzi skutecznych działań mających na celu poprawę sprzedaży i odbudowanie zaufania klientów, jej pozycja na Starym Kontynencie może nadal słabnąć. Rok 2025 będzie kluczowy dla przyszłości marki w Europie, a jej reakcja na te zmiany może zaważyć na dalszych losach firmy na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym.

 

Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.

źródło: Financial Times

autor: KZ | 25.02.2025, 10:52

tagi: Aktualności, Biznes, Technologie

NIE PRZEGAP

W tematem.pl

Reklama