Ceny codziennych zakupów znowu poszły w górę! Co najbardziej zdrożało?

Ceny codziennych zakupów znowu poszły w górę! Co najbardziej zdrożało?

Ceny codziennych zakupów znowu poszły w górę! Co najbardziej zdrożało?
Foto: TaWiPoP / Pixabay

Z raportu UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito wynika, że w październiku br. codzienne zakupy, takie jak żywność i napoje zdrożały średnio o 5,4%. Rok do roku, czyli bardziej zauważalnie niż miesiąc wcześniej, gdy było to 4,9%. W badanym okresie najbardziej zdrożały warzywa.

Reklama

Jeszcze większy wzrost niż we wrześniu i w sierpniu

Zgodnie z raportem „Indeks cen w sklepach detalicznych”, codzienne zakupy w październiku wzrosły średnio o 5,% r/r. W informacji prasowej opisującej raport zwrócono uwagę, że jest to jeszcze większy wzrost, niż wyliczony według tej samej metodologii we wrześniu oraz w sierpniu, kiedy wzrost wynosił odpowiednio 4,9% oraz 4,3% r/r. W październiku 2024 na 17 monitorowanych kategorii, 14 wykazało jednocyfrowy wzrost, podczas gdy we wrześniu było ich 13.

Co to są „codzienne zakupy”

Jako „codzienne zakupy” zdefiniowano żywność, napoje bezalkoholowe i alkoholowe oraz pozostały asortyment, jak np. chemia gospodarcza i artykuły dla dzieci.

Co najbardziej zdrożało?

W październiku najbardziej podrożały warzywa, bo aż o 11,1% w skali roku. Podobnie było we wrześniu, kiedy ceny warzyw wzrosły o 10,8% rok do roku. Drugą kategorią po względem wzrostu cen w październiku były słodycze i desery – wzrost o 10,4% (+8,6% we wrześniu), a trzecie miejsce zajęły owoce ze średnim wzrostem rok do roku o 9,9% (+10,1% we wrześniu).

Najbardziej drożeją warzywa

„Podaż w obszarze warzyw jest znacznie uszczuplona po anomaliach pogodowych. W dużej mierze są więc importowane zza granicy, a na ich ceny wpływają m.in. takie czynniki, jak wartość złotego i koszt transportu. Spodziewałabym się dalszego wzrostu cen w tej kategorii” – oceniła dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW. Dodała, że ogólna sytuacja wskazuje również na utrzymanie się wysokich cen owoców, a nawet znaczne wzrosty, szczególnie w ostatnich miesiącach 2024 roku oraz w pierwszym kwartale 2025 r.

Reklama

Na dalszych miejscach pod względem wzrostu cen w październiku były produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.), które podrożały o 7,8% r/r, nabiał z podwyżką o 7,2% r/r, produkty tłuszczowe ze wzrostem o 6,9% r/r) oraz używki (tj. herbata, kawa, piwo, wódka) i napoje bezalkoholowe z podwyżkami odpowiednio o 6,4% i 6,3% r/r.

Wzrost cen używek na światowych rynkach

Dr Fiks poinformował, że tylko część używek jest wytwarzana przez polskich producentów, przez co wzrosty cen na rynkach światowych szybko są przez nas odczuwane. „Dla przykładu, w ostatnich 5 miesiącach kawa zdrożała o prawie 30 proc., co mocno wpłynęło na całą kategorię. Z kolei wzrost cen napojów bezalkoholowych zahamował spadek temperatur. Niemniej zwiększenie opłat za energię i kosztów transportu w czasie możliwych ujemnych temperatur wciąż będzie podbijało ceny tego typu produktów” – ocenił Fiks.

Powolny wzrost cen nabiału

„Dynamika cen nabiału była pod presją zmniejszonej podaży, zarówno ze strony ograniczonego importu zza naszej wschodniej granicy, jak i warunków pogodowych. Do tego Polska staje się powoli liderem produkcji mleka. Zmniejszona podaż na rynek krajowy powoduje powolny wzrost cen obserwowany w sklepach” – powiedziała dr inż. Motylska-Kuźma.

Produkty, które zdrożały nieznacznie

W raporcie dodano, że w październiku nieznacznie drożały art. dla dzieci (+1,5% r/r), chemia gospodarcza (+1,2% r/r) oraz środki higieny osobistej (+0,1% r/r). Za to nieznacznie spadły ceny karmy dla zwierząt (-0,4% r/r).

Reklama

Jeden z najwyższych wskaźników inflacji w Europie

„Obecnie w Polsce mamy jeden z najwyższych wskaźników inflacji w Europie. Sytuacja ta jest efektem znaczącego wzrostu cen energii i braku działań mających z jednej strony wspomóc przedsiębiorstwa, a z drugiej – spowolnić inflację. Dlatego większość kategorii produktów drożeje” – powiedział dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito.

Jak powstaje raport UCE RESEARCH

Raport, z którego pochodzą powyższe dane powstaje co miesiąc od blisko siedmiu lat i pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W raporcie pod uwagę wzięto 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze sobą ponad 86 tys. cen detalicznych z blisko 41 tys. sklepów należących do 60 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry docierające ze swoją ofertą do większości konsumentów w Polsce. Zastrzeżono, że powyższa analiza nie może być traktowana jako pomiar wzrostu lub spadku ogólnego poziomu inflacji.

Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.

źródło: PAP, X

autor: KZ | 17.11.2024, 14:10

tagi: Styl życia, Statystyki, Aktualności, Biznes

NIE PRZEGAP

W tematem.pl

Reklama