Coca-Cola z cukrem trzcinowym zamiast syropu! Nowa receptura w USA od jesieni 2025

Jeszcze niedawno nikt się tego nie spodziewał. Coca-Cola ogłosiła, że już tej jesieni w USA pojawi się nowa wersja kultowego napoju – słodzona cukrem trzcinowym, a nie syropem glukozowo-fruktozowym (HFCS), jak to miało miejsce od dekad. Zapowiedź pojawiła się zaledwie kilka dni po zaskakującym oświadczeniu Donalda Trumpa, który ogłosił, że firma zgodziła się na taki ruch.
Reklama
Choć nowa Coca-Cola nie zastąpi dotychczasowej receptury, ma stanowić alternatywę dla konsumentów szukających mniej przetworzonych składników. To odpowiedź zarówno na rosnącą świadomość zdrowotną Amerykanów, jak i polityczny klimat wokół przetworzonej żywności.
Sukces finansowy mimo spadku sprzedaży. Cena pójdzie w górę?
W drugim kwartale 2025 roku Coca-Cola odnotowała 1-procentowy wzrost przychodów, osiągając 12,5 miliarda dolarów – więcej, niż przewidywali analitycy. To efekt m.in. podwyżek cen napojów takich jak Sprite, Fanta, Powerade czy Topo Chico. Między kwietniem a czerwcem ceny wzrosły średnio o 6%, mimo że liczba sprzedanych sztuk spadła o 1%.
BREAKING: Coca-Cola confirms it will offer soda sweetened with cane sugar this fall in the U.S. pic.twitter.com/EEhBMzb7Pb
— Fox News (@FoxNews) July 22, 2025
Nowa Coca-Cola z cukrem trzcinowym będzie prawdopodobnie droższa od klasycznej wersji. Jak przewiduje analityk CFRA Arun Sundaram, wyższa cena to efekt kosztowniejszego surowca oraz pozycji premium produktu.
Reklama
Zdrowsza alternatywa czy polityczna zagrywka? Trump kontra farmerzy kukurydzy
Zmiana receptury może uderzyć w amerykańskich producentów kukurydzy – głównie z Illinois, Iowa i Nebraski – dla których produkcja HFCS to lukratywny biznes. Trump ryzykuje więc utratę poparcia w rolniczych stanach, jednocześnie zyskując sympatię zwolenników zdrowego stylu życia.
"I have been speaking to @CocaCola about using REAL Cane Sugar in Coke in the United States, and they have agreed to do so. I’d like to thank all of those in authority at Coca-Cola. This will be a very good move by them — You’ll see. It’s just better!" –President Donald J. Trump pic.twitter.com/9L27oxlYUj
— The White House (@WhiteHouse) July 16, 2025
Coca-Cola to nie jedyna firma, która dostosowuje się do nowej rzeczywistości. W ślad za kampanią zdrowotną Roberta F. Kennedy’ego Jr., inne giganty, jak WK Kellogg Co czy Nestlé, również zapowiedziały zmiany – m.in. usunięcie sztucznych barwników z produktów do 2027 roku.
Reklama
Czy cukier trzcinowy stanie się nowym standardem?
Coca-Cola stawia na różnorodność i zdrowie, a polityka coraz śmielej miesza się z recepturami produktów, które znaliśmy od lat. Czy cukier trzcinowy stanie się nowym standardem? Odpowiedź poznamy już tej jesieni.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: Financial Times, X
autor: KZ | 22.07.2025, 18:27