Wyhamowanie Tesli w Europie – piąty miesiąc z rzędu spadków

W maju 2025 roku sprzedaż nowych samochodów Tesli w Europie odnotowała spadek o 27,9% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego – to już piąty miesiąc z rzędu, gdy klienci coraz rzadziej wybierają właśnie tę markę. W jego efekcie udział Tesli w europejskim rynku samochodów osobowych zmalał z 1,8% do zaledwie 1,2%.
Reklama
Zjawisko to przybiera na sile pomimo kontynuowanego wzrostu całego segmentu pojazdów elektrycznych – w maju odnotowano wzrost o 27,2%, a hybryd plug-in oraz auta na alternatywne paliwa również szybko zyskują na popularności, przyczyniając się do wzrostu sprzedaży całkowitej o 1,9% do 1,11 mln sztuk.
Konkurencja i czynniki zewnętrzne
Dynamiczny spadek sprzedaży Tesli przypisuje się kilku czynnikom. Po pierwsze, coraz więcej europejskich nabywców decyduje się na tańsze elektryczne modele chińskich marek. Według danych Jato Dynamics, chińscy producenci sprzedali w maju 65 808 samochodów, co oznacza podwojenie ich udziału w rynku do 5,9%. Wśród nich BYD niemal dorównał Tesli w liczbie rejestracji, przewyższając ją już w kwietniu – a w maju sprzedał w Niemczech więcej niż Tesla
Drugim istotnym czynnikiem jest reakcja opinii i polityka firmy. Elon Musk, CEO Tesli, wielokrotnie angażował się w kontrowersyjne wypowiedzi polityczne, co spotkało się z krytyką i, jak wskazują analitycy, spowodowało protesty części europejskich klientów. W Niemczech i Wielkiej Brytanii reakcje społeczne, określane jako „boycotty” marki, zaczynają skutkować w wynikach sprzedażowych.
Reklama
Model Y pod presją
Tesla liczyła na poprawę sytuacji dzięki zaktualizowanemu Modelowi Y, który miał ożywić zainteresowanie marką. Niemniej jednak, pomimo rozpoczęcia dostaw w maju, nowa wersja modelu nie przełożyła się na wzrost sprzedaży w kluczowych unijnych rynkach – w Niemczech sprzedaż spadła o 36%, w Wielkiej Brytanii o ponad 45%, a we Włoszech – o około 20% . Tesla tłumaczy to „wyprzedaniem starego zapasu” i oczekiwaniem na nowe modele z fabryki w Berlinie, jednak sytuacja pozostaje trudna.
Cały rynek rośnie – EV na fali
Pomimo problemów Tesli, europejski rynek motoryzacyjny rośnie. Popyt na pojazdy elektryczne oraz hybrydy utrzymuje się na wysokim poziomie – wszystkie napędy alternatywne stanowią obecnie prawie 59% rejestracji nowych samochodów, w porównaniu z 49% rok wcześniej. W maju wzrost sprzedaży odnotowały nie tylko hybrydy plug-in, ale także pojazdy o napędzie alternatywnym, stanowiąc główny motor wzrostu całego rynku o 1,9%.
Reklama
Liderzy wzrostu i różnice geograficzne
Chińscy producenci rozwijają się dynamicznie, choć na częściowej drodze stoją cła unijne na chińskie BEV. Wciąż jednak utrzymują sprzedaż na wysokim poziomie, dzięki także rosnącej ofercie modeli hybryd plug-in, które cła omijają . SAIC Motor (Chiny) odnotowało wzrost o 22,5%, a BMW – 5,6%
Tesla's European sales slump for fifth month as EV rivals gain momentum - Markets - The Jakarta Post #jakpost https://t.co/zM1bKdLkUT pic.twitter.com/U9ZdSbDCyN
— The Jakarta Post (@jakpost) June 25, 2025
Pod względem krajów Unii Europejskiej zauważalny wzrost sprzedaży miał miejsce w Hiszpanii (+18,6%) i Niemczech (+1,2%), podczas gdy we Francji i Włoszech zanotowano spadek odpowiednio o 12,3% i 0,1%. W Wielkiej Brytanii liczba rejestracji rosła o 1,6%.
Reklama
Co z dalej z firmą Muska?
W obliczu coraz silniejszej konkurencji ze strony europejskich marek oraz szybkiego rozwoju oferty chińskiej, Tesla mierzy się z poważnym spadkiem udziału rynkowego. Nawet odświeżenie Modelu Y nie przełożyło się na odbicie sprzedaży, co skłania do oceny, że marka stoi przed strategicznym przełomem. Bez wsparcia politycznego, konkurencyjnej oferty i rozwiązania wizerunkowych kontrowersji, szybki powrót do wzrostu wydaje się mało prawdopodobny.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: Reuters
autor: KZ | 25.06.2025, 12:53