Uwaga na oszustów! Policja ostrzega przed fałszywymi funkcjonariuszami

Komenda Stołeczna Policji wystosowała pilne ostrzeżenie do mieszkańców Warszawy i całej Polski w związku z rosnącą liczbą przypadków oszustw telefonicznych, w których przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy policji, prokuratorów, agentów CBA, a nawet listonoszy.
Reklama
W komunikacie podkreślono, że oszuści wykorzystują nie tylko zaufanie społeczne, ale i emocje – głównie strach, troskę o bliskich oraz brak orientacji w sytuacjach kryzysowych. Szczególnie narażone są osoby starsze, często samotne, które łatwiej wpadają w pułapkę manipulacji i nieświadomie oddają oszustom oszczędności życia. Policja apeluje: jeśli coś budzi Twoje obawy – zadzwoń pod numer alarmowy 112, zanim będzie za późno.
Oszustwa wciąż popularne
Oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora” czy „na listonosza” to schematy znane polskiej policji od lat, jednak mimo kampanii informacyjnych wciąż przynoszą przestępcom ogromne zyski. Działają szybko, zdecydowanie i bezwzględnie – dzwonią zazwyczaj na telefony stacjonarne, licząc na kontakt z osobami starszymi. Budują fałszywą narrację o wypadku, zagrożeniu życia bliskiej osoby, ataku hakerów na konto bankowe czy pilnej potrzebie wsparcia policyjnej „tajnej akcji”. Prawie zawsze pojawia się prośba o przekazanie pieniędzy – gotówką, przelewem lub pozostawieniem ich w umówionym miejscu. W rzeczywistości za tymi działaniami stoją zorganizowane grupy przestępcze, często działające z zagranicy, ale posiadające „kurierów” i pomocników na miejscu.
Reklama
Zaawansowane techniki współczesnych oszustów
Warto zaznaczyć, że przestępcy posługują się zaawansowanymi technikami socjotechnicznymi – modyfikują numery telefonów, aby wyglądały jak oficjalne kontakty instytucji państwowych. Namawiają do „weryfikacji” przez numer alarmowy 997, jednocześnie nie rozłączając rozmowy, co uniemożliwia prawdziwe połączenie z policją. Ich wspólnicy odgrywają role „dyżurnych” czy „urzędników”, upewniając ofiarę, że bierze udział w akcji pod kontrolą służb. Oszuści potrafią prowadzić taką rozmowę przez kilkadziesiąt minut, aż do momentu fizycznego odbioru pieniędzy – w drzwiach ofiary staje kolejny przestępca, rzekomo funkcjonariusz, który zabiera gotówkę do „policyjnego depozytu”. Oczywiście ślad po nim ginie, a zorientowanie się, że padło się ofiarą, przychodzi zbyt późno.
Skala problemu i osoby szczególnie narażone
Problem oszustw tego typu w Polsce jest ogromny i nadal rośnie. Tylko w 2023 roku, według danych policji, oszuści wyłudzili w ten sposób ponad 85 milionów złotych. W większości przypadków ofiarami były osoby starsze, które nie miały wsparcia najbliższych lub w chwili rozmowy nie były w stanie skonsultować się z rodziną. To właśnie do tej grupy społecznej skierowane jest szczególne ostrzeżenie Komendy Stołecznej – policjanci apelują, aby każdy, kto odbierze podejrzany telefon, natychmiast się rozłączył i skontaktował z bliskimi lub zadzwonił pod numer 112. Zachęcają też do dzielenia się tą wiedzą z rodziną, sąsiadami, znajomymi – zwłaszcza z seniorami. Tylko czujność i szybka reakcja mogą zapobiec tragedii.
Reklama
Zachowaj czujność i pamiętaj
Zasada jest prosta i niezmienna: Policja nigdy nie prosi o przekazywanie pieniędzy, nie prowadzi tajnych akcji z udziałem osób postronnych, nie każe wypłacać gotówki z banku i nie komunikuje się w tak poważnych sprawach przez telefon.
Policjanci ze Śródmieścia zatrzymali 32-latka podejrzanego o szereg kradzieży. Za cel obierane były starsze osoby, upatrywane na ulicach i bazarach, a później śledzone.
— Policja Warszawa (@Policja_KSP) May 7, 2025
Przed klatkami schodowymi mężczyzna oferował pomoc we wniesieniu zakupów do mieszkania. Czasami podawał się za… pic.twitter.com/Y8hWdPEdvE
Jeżeli cokolwiek w rozmowie telefonicznej wzbudza wątpliwości – przerwij ją i zadzwoń samodzielnie na numer alarmowy. W przypadku seniorów warto przygotować z najbliższymi prosty plan działania: zapisać numer do dziecka lub wnuka przy telefonie stacjonarnym, omówić możliwe scenariusze oszustw, a nawet przećwiczyć odpowiednią reakcję.
Reklama
Reaguj i dziel się informacjami
Oszustwa telefoniczne to obecnie jedno z najbardziej perfidnych przestępstw, wymierzonych w najbardziej bezbronnych członków naszego społeczeństwa. Nie bądź obojętny – Twoje ostrzeżenie może uratować kogoś przed utratą całego majątku. Reaguj, dziel się informacjami i wspieraj swoich bliskich. Wspólnie możemy przerwać ten łańcuch manipulacji i oszustwa.
Dziękujemy za przeczytanie całego artykułu.
źródło: gov.pl
autor: KZ | aktualizacja 12.05.2025, 8:02