Google oskarżony przez Gannet o praktyki monopolistyczne
Największy wydawca gazet w USA, Gannett, złożył pozew przeciwko Google, twierdząc, że gigant technologiczny ma monopol na rynku reklamy cyfrowej. Oskarżenia o tego typu praktyki nie są pierwsze pod adresem firmy, obecnie trwają też czynności sprawdzające ze strony UE i USA pod tym kątem.
Reklama
Powody pozwu
We wtorek wydawca USA Today i ponad 200 innych, lokalnych wydawców złożyło pozew w sądzie federalnym w Nowym Jorku, domagając się nieokreślonego jeszcze odszkodowania. W dokumentach sądowych Gannett twierdzi, że Alphabet, spółka macierzysta Google, ma pełną kontrolę nad kupowaniem i sprzedawaniem reklam internetowych przez wydawców. Według pozwu, wydawca oskarża o „dramatycznie zmniejszone przychody wydawców i rywali Google w zakresie technologii reklamowych, podczas gdy Google cieszy się wygórowanymi zyskami monopolisty”.
Dominacja giganta
Jak donosi CNN, Google, Amazon i TikTok łącznie odpowiadają za jedną trzecią amerykańskiego rynku reklamy cyfrowej z tym, że Google posiada około jednej czwartej rynku. Pozostała część, czyli około 40%, to wydawcy wiadomości i inne strony internetowe. Google jest nadal zdecydowanie największym indywidualnym graczem, mimo że udział Big Tech w rynku zaczyna nieznacznie spadać. Według urzędników UE, przepisy antymonopolowe w sektorze reklamowym są rzekomo łamane przez Google, ponieważ podobno Google kontroluje 90% rynku reklam wydawców.
Według prezesa i dyrektora generalnego Gannetta, Michaela Reeda, dominacja Google w sektorze reklamy internetowej nastąpiła „kosztem wydawców, czytelników i wszystkich innych”. Reed kontynuował: „Siła napędowa gospodarki internetowej to reklama cyfrowa. Wydawcy nie mogą inwestować w swoje działy redakcyjne bez wolnej i uczciwej konkurencji o cyfrową przestrzeń reklamową”.
Reklama
US newspaper chain Gannett has sued Google, accusing it of trying to corner the market for online advertising by monopolising ad technology https://t.co/BZOqSrHqfp pic.twitter.com/HIfO9vKIvO
— Al Jazeera English (@AJEnglish) June 20, 2023
Ciekawe tłumaczenia Google
Wiceprezes Google ds. reklamy globalnej, Dan Taylor, powiedział CNN, że zarzuty zawarte w pozwie „są po prostu fałszywe”.
Taylor powiedział we wtorkowym oświadczeniu, że „wydawcy mają wiele opcji, jeśli chodzi o wykorzystanie technologii reklamowej do zarabiania” i że Gannett faktycznie korzysta z dziesiątek konkurencyjnych usług reklamowych, w tym Google Ad Manager. „A kiedy wydawcy decydują się na korzystanie z narzędzi Google, zatrzymują lwią część pieniędzy”.
Reklama
„Wykażemy przed sądem zalety naszych produktów reklamowych dla wydawców w zakresie finansowania ich treści online” – kontynuował przedstawiciel Google.
Działania prawne Gannetta mają miejsce w czasie, gdy Google jest celem rosnącej liczby skarg antymonopolowych w USA i UE dotyczących jego działalności reklamowej, która nadal jest znaczącym źródłem dochodów.
UE i USA sprawdzają firmę
Według urzędników UE, zaangażowanie giganta technologicznego w wiele aspektów łańcucha dostaw reklamy cyfrowej prowadzi do „nieodłącznych konfliktów interesów”, które mogą być szkodliwe dla konkurencji. W zeszłym tygodniu urzędnicy zasugerowali podział działalności reklamowej Google.
źródło: CNN
autor: KZ | 28.06.2023, 10:12
tagi: Aktualności, Biznes, Technologie