Mój Prąd 5.0 Trwa nabór na dofinansowanie do pompy ciepła i fotowoltaiki
Od 22 kwietnia trwa nabór wniosków w programie Mój Prąd 5.0. Sprawdź, kto i na co może otrzymać środki z funduszu oraz w jakiej kwocie. Podpowiadamy jak złożyć wniosek.
Reklama
Nowe zasady programu Mój Prąd
Zmieniły się zasady nowej edycji programu Mój Prąd 5.0. Dopłaty dotyczą nie tylko fotowoltaiki, ale kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Jaka jest wysokość dofinansowania w programie Mój Prąd 5.0? Kto i na co może otrzymać wsparcie? Jak i gdzie złożyć wniosek?
Dla kogo Mój Prąd 5.0
Program skierowany jest do tych, którzy na dzień składania wniosku posiadają przyłączoną mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kWh do 10 kWh i rozliczają się za wyprodukowaną energię elektryczną w systemie net – billing (w systemie handlu energią elektryczną. W tym systemie prosument energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną, której nie zużyje na bieżąco (tzw. nadwyżki), oddaje do sieci po określonej przez PSE cenie i kupuje energię, gdy instalacja nie pokrywa zapotrzebowania wg stawek swojego sprzedawcy) lub przedstawia dokumenty potwierdzające że są w trakcie zmiany systemu rozliczeń.
Trzy grupy wnioskodawców
Określono trzy grupy wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:
- rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
- rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
- rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu Mój Prąd, pod warunkiem, że:
- mikroinstalacja fotowoltaiczna, na którą otrzymano już dofinansowanie została przyłączona i zapłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020;
- zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing – obowiązujący od dnia 01.04.2022, zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;
- do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu urządzeń wskazanych w programie „Mój Prąd”.
Reklama
🔵 Od kwietnia w 5. edycji programu #MójPrąd złożono 30 tysięcy wniosków na 263 miliony złotych - mówi wiceprezes NFOŚiGW @MirowskiPawel w wywiadzie dla @biznes24pl.
— NFOŚiGW (@NFOSiGW) July 4, 2023
Cały wywiad dostępny poniżej ⤵️https://t.co/i37fKMvftM pic.twitter.com/XQWMb3gplO
Okres kwalifikowania: od 01.02.2020 r.
Wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak równie przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 r. do dnia złożenia wniosku.
Wysokość dofinansowania
Wysokość dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż:
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
- 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- 3 000,00 zł (grupa 3 Wnioskodawców).
- Urządzenia dodatkowe:
- Magazyn ciepła / urządzenie grzewcze:
- Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
- Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
- Pompa ciepła powietrze /woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
- Pompa ciepła powietrze /woda: 12 600,00 zł;
- Pompy ciepła typu powietrze /powietrze: 4 400,00 zł
- b) Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
- c) System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
- d) Kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł
Reklama
Ważne zmiany w programie
- Zmienione zostały wymagania techniczne dla niektórych urządzeń dodatkowych w tym dla systemu EMS i HEMS;
- Zwiększono liczbę wymaganych załączników m.in. o dokument potwierdzający numer rachunku bankowego, kartę produktu / etykietę energetyczną;
- Zmiana źródła dofinansowania którym teraz będzie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 2014-2020 realizowany w ramach Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w ramach poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej. Powyższe oznacza m.in. zmianę tabliczki informacyjnej jaka będzie wymagana po otrzymaniu dofinansowania.
Jak złożyć wniosek
Pełny regulamin programu, wzory wymaganych dokumentów oraz instrukcję logowania i składania wniosków znajdziesz na stronie: https://mojprad.gov.pl/o-programie/nabor-v
źródło: mojprad.gov.pl
autor: KZ | aktualizacja: 07.08.2023, 16:26
tagi: Biznes, Aktualności, Technologie