Tesla wprowadziła globalne obniżki cen samochodów
W wielu krajach Tesla obniżyła ceny swoich pojazdów elektrycznych nawet o 20%, rzucając tym samym wyzwanie swoim rywalom.
Zmiana strategii producenta
Takie posunięcie oznacza zmianę strategii producenta samochodów po ostatnich dwóch latach, kiedy popyt przewyższał podaż. Dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, powiedział, że perspektywa recesji i wyższych stóp procentowych na świecie oznacza, że można obniżyć ceny, aby utrzymać wzrost kosztem zysków. Już w zeszłym roku Musk przyznał, że ceny stały się zbyt wysokie i mogą zaszkodzić popytowi.
Reklama
W 2022 akcje Tesli miały najgorszy rok od powstania firmy z powodu spowolnienia produkcji w Chinach i zawirowań miliardera z Twitterem. W 2021 roku Stany Zjednoczone i Chiny łącznie odpowiadały za około 75% sprzedaży Tesli, ale w Europie sprzedaż marki wciąż rośnie, a żeby to utrzymać, czując oddech konkurencji, miliarder musiał dostosować ceny do pułapów refundacji rządowych w UE.
Globalne obniżki cen samochodów
Tesla obniżyła ceny w Stanach Zjednoczonych, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji i w Afryce, co analitycy uznali za wyraźny strzał zarówno w mniejszych rywali, jak i starszych producentów samochodów. Zniżki mogą sprawić, że samochody elektryczne będą dostępne dla osób, których wcześnie nie było na nie stać. Nabywcy m.in. ze Stanów Zjednoczonych i niektórych krajów Unii Europejskiej, w tym Polski, mogą skorzystać zarówno ze zniżek, jak i rządowych ulg podatkowych dostępnych przy zakupie niektórych pojazdów elektrycznych.
Przeczytaj więcej o polskim programie „Mój elektryk”.
Protesty po obniżkach w Chinach
Tesla obniżyła ceny w Chinach i na innych rynkach azjatyckich w zeszłym tygodniu, co według analityków zwiększy popyt i zwiększy presję na rywali, co może stać się wojną cenową na największym pojedynczym rynku pojazdów elektrycznych. W Chinach, gdzie Tesla obniżyła ceny w zeszłym tygodniu o 6-13,5%, właściciele protestowali w centrach dostaw, domagając się odszkodowań.
Reklama
WATCH: Tesla has cut the prices of its top-selling vehicles in the United States and Europe. The automaker's website showed price cuts by as much as 20%, after missing Wall Street estimates for 2022 deliveries https://t.co/msayz5fvUA pic.twitter.com/84xVTZ7xAQ
— Reuters Business (@ReutersBiz) January 14, 2023
Przykładowe obniżki Tesli w Stanach Zjednoczonych
Amerykańskie obniżki cen światowych bestsellerów Tesli, czyli sedana Model 3 i crossovera SUV Model Y, wyniosły od 6% do 20%, przy czym podstawowy Model Y kosztuje obecnie 52990 dolarów, co oznacza spadek o 13000 dolarów w porównaniu z poprzednią ceną wynoszącą 65990 dolarów. Obniżki te poprzedziły federalną ulgę podatkową w Stanach Zjednoczonych w wysokości 7500 dolarów, która weszła w życie 1 stycznia, co może przynieść zniżki nawet do ponad 30%. Tesla obniżyła również ceny luksusowego crossovera SUV Model X i sedana Model S w Stanach Zjednoczonych.
Reklama
Jak ceny obniżono w Europie
W Niemczech Tesla obniżyła ceny do prawie 17% w przypadku Modelu 3 i Modelu Y. Najlepiej sprzedający się Model Y będzie teraz kosztował 44890 euro, czyli o 9100 euro mniej. We Francji klienci kupujący Model 3 za 44990 euro otrzymają teraz dodatkową obniżkę w postaci dotacji rządowej w wysokości 5000 euro, która obowiązuje do progu 47000 euro. Posunięcie to poszerza ofertę pojazdów Tesli kwalifikujących się do ulgi rządowej w krajach Unii Europejskiej. Deutsche Bank oszacował, że Model Y, po uwzględnieniu ulg podatkowych, może kosztować 18 000 dolarów mniej niż jego rywal – Mustang Mach E.
Jak ruch z obniżką może wpłynąć na dalszą sprzedaż
Szacuje się, że marże Tesli, które należą do najwyższych w branży, spadną o 3 punkty procentowe w 2023 r. w porównaniu z 2022 r., ale ten odważny ruch paradoksalnie zapewni Tesli wzrost i narazi konkurentów na duże trudności. Posunięcie to może zwiększyć globalne dostawy o 12% do 15% w 2023 i pokazuje, że Musk właściwie reaguje na rosnącą konkurencję.
Spadek akcji Tesli
Podczas gdy akcje Tesli spadały w 2022 roku, akcje rywali ucierpiały jeszcze bardziej. Amerykańscy producenci samochodów General Motors i Ford Motor spadły odpowiednio o 4,5% i 6%, co czyni ich jednymi z największych przegranych w szerokorynkowym indeksie S&P 500, podczas gdy w Europie Stellantis NV spadł o 3,7%, a Volkswagen AG spadł o 3,6%.
źródło: Reuters, gov.pl
autor: KZ | 15.01.2023
tagi: Aktualności, Biznes, Technologie