100 km tunel pod Bałtykiem. Połączy kraje nordyckie z Europą Środkową

100 km tunel pod Bałtykiem połączy kraje nordyckie z Europą Środkową

Finowie wybudują 100 kilometrowy podmorski tunel kolejowy między Helsinkami i Tallinem, który będzie biec przez Zatokę Fińską i pod Morzem Bałtyckim.

100 km tunel pod Bałtykiem połączy kraje nordyckie z Europą Środkową
materiały prasowe Finest Bay Area

Inwestycja za dziesiątki miliardów euro

Projekt tunelu jest realizowany przez fińską spółkę FinEst Bay Area Development, której współzałożycielem jest Peter Vesterback – twórca gry Angry Birds. Budowa została zainicjowana w ramach fińsko-estońskiego projektu FinEst Link, który jest częściowo finansowany z Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Reklama

Inwestycja będzie ważnym połączeniem między krajami nordyckimi a Europą Środkową, ale może stworzyć także obszar metropolitalny między stolicami Finlandii i Estonii. Tunel byłby najdłuższym na świecie podmorskim tunelem kolejowym, dwa razy dłuższym od tunelu pod kanałem La Manche. Spółka szacuje, że budowa tunelu może kosztować nawet 20 miliardów euro.

Kolosalne skrócenie czasu podróży z krajów nordyckich do Europy Środkowej

Pomiędzy miastami funkcjonuje trasa morska, która jest obecnie obsługiwana przez szybkie statki pasażerskie i promy, a podróż trwa ok. 2 godziny, podczas gdy nowa inwestycja ma skrócić czas podróży do 30 minut. Rocznie około 8 mln osób przemierza Zatokę Fińską, ale spółka przewiduje, że do 2030 r. będzie to już ok. 30 mln pasażerów, a nowa inwestycja z powodzeniem ma obsłużyć tę ilość osób, podróżujących pomiędzy stolicami obydwu krajów, głównie w celach zarobkowych i wypoczynkowych.

Zintegrowana europejska sieć kolejowa

Tunel pod Bałtykiem ma również zintegrować Finlandię z europejską siecią kolejową, która jest realizowana w krajach bałtyckich dzięki projektowi Rail Baltica, finansowanemu w 85 procentach ze środków unijnych. Rail Baltica to 870 kilometrowa linia kolejowa o rozstawie toru 1435 mm, która ma połączyć Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, czyli europejskim standardem sieci kolejowej. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje jeszcze postsowiecki prześwit toru, który, podobnie jak w Rosji, wynosi 1520 mm. W Finlandii natomiast jest to 1524 mm.

Reklama

Szczegóły budowy 100 km tunelu pod Bałtykiem

Według przedstawicieli FinEst Bay Area Development, przy budowie tunelu ma pracować nawet 60 maszyn, które wydrążą dwa ciągi: jeden dla pociągów pasażerskich, drugi dla towarowych. Dodatkowo, inwestycja ma uwzględniać dwie sztuczne wyspy, które mogłyby pomieścić nawet 50 tyś. osób. Według wstępnego studium wykonalności tunelu z 2015 r. projekt jest opłacalny, a wzrost obecnego ruchu tylko o 30 procent pokryłby ponad połowę kosztów inwestycji. W kwietniu 2021 r. Finlandia i Estonia podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy dużych projektach transportowych, w tym Rail Baltica i tunelu kolejowego Helsinki – Tallin. Umowa obowiązuje do 2030 r. i ma zapewnić lepsze warunki do ubiegania się o fundusze unijne na realizację tych projektów.

źródło: PAP

autor: KZ | 11.10.2023

tagi: Aktualności, Biznes, Styl życia

NIE PRZEGAP

NIE PRZEGAP

Reklama

Reklama